Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De moderne heks van 's-Heerenberg

Wie er nu precies in de Boetselaersborg op Het Kattennurg 6 in 's-Heerenberg is komen te wonen, is de bevolking van 's-Heerenberg na tientallen jaren nog steeds een groot raadsel, maar dat zij een excentrieke eenling met vreemde kuren is, dat staat wel vast. Haar levenswandel is hoogst oncontroleerbaar en volstrekt mysterieus, iets waar agressieve despoten een gruwelijke hekel aan hebben. Zij maakt totaal geen contact met de bewoners van 's-Heerenberg en het lijkt er soms op alsof zij van de lucht leeft. Het is de streng-katholieke Pieter Petit, die sinds geruime tijd de jacht op haar geopend heeft. Pieter woont met veel genoegen in één van de 46 kloosterwoningen voor senioren in het Sint-Bonifatiushuis, het Don Rua. Hij is bij de jezuïeten opgegroeid en daar heeft hij een bijzonder nare tic van over gehouden. Hij is dik bevriend met aartsbisschop Willem Jacobus Eijk, met wie hij geregeld contact heeft. In Don Rua hebben de Salesianen van Don Bosco seksueel misbruik met minderjarigen gepleegd en dat is een smetvlek, waar Pieter het absoluut niet over wil hebben, want hij gelooft er helemaal geen bal van. 'Dat zijn allemaal smerige verzinsels van de Heilige Kerk haters!', zegt hij dan, 'dat zijn allemaal pogingen van de valse heidenen om de Roomse kerk te willen vernietigen!'. Zijn buurman Petrus van Lennep denkt er precies zo over samen houden zij het idealistische plaatje van de Roomse Kerk in stand. Petrus was jarenlang een trappist in de Abdij Onze Lieve Vrouw Van Koningshoeven in Tilburg, maar vanwege zijn vele schendingen van de regel van het celibaat kon de abt hem niet langer binnen de kloostermuren houden. Niet dat hij werkelijk protesteerde, want hij zag dat zelf ook wel in. Hij vond de vrouwen van Tilburg nu eenmaal aantrekkelijker, dan die verdomde kloosterregel. 's Nachts ontsnapte hij uit het klooster en huppelde hij gelukzalig in de cafés en bordelen van Tilburg. Vooral de rondborstige, frivole, losgeslagen Ilona Martens kon maar geen genoeg van hem krijgen en hij niet van haar. Zij wilde iedere nacht met hem van bil en zij lag geregeld naakt op hem te wachten, vlakbij de plek waar hij het klooster verliet. Dan lag ze daar met wijdgeopende, sappige, mooi gevormde benen en maakte zij bij voorbaat al de meest geile kreungeluiden. 'Doe wat voorzichtiger!', fluisterde Petrus herhaaldelijk, 'je bent volop in de kloostertuin te horen!'. 'Ach, kom, verwen me toch, stoute kloosterman!', zei ze dan als een kip zonder kop. Het was pater Jozef van de Woestijne, die hen betrapte en die hem erbij lapte. Zo kwam alles aan het licht, want hij moest alles opbiechten. Maar daar zit hij nu niet meer mee, hij heeft nu heel andere zaken aan zijn hoofd, met name het gezamenlijke onderzoek, wat hij met Pieter doet. Zij zijn er namelijk van overtuigd, dat de oude, griezelige, ondefinieerbare bewoonster van de Boetselaersborg, Frederike Leeuwerik, door de duivel bezeten is en dat zij veel onheil bij de mensen in 's-Heerenberg aanricht. Je denkt misschien dat de hekserijvervolging is uitgebannen, maar dat is onder de rationele oppervlakte geenszins het geval. Pieter en Petrus houden een aantekeningenboek bij, waarin zij alle vreemde verschijnselen rondom Frederike opschrijven. Het staat al barstensvol volgens hen zeer duidelijke bewijzen, dat zij achter ongelukken en mislukkingen staat. Zij is altijd wel in de buurt geweest of zijdelings gesignaleerd. Voor Pieter en Petrus staat het als een paal boven water, zij is een enge en levensgevaarlijke heks, die gestopt moet worden. Zij zullen niet rusten tot de hemelse gerechtigheid heeft plaatsgevonden. Zij halen hun krachten uit de sacrale eucharistievieringen in hun Rooms-Katholieke Sint-Pancratiuskerk aan de Hofstraat 2 en zij weten haast wel zeker dat pastoor Joris de Herder het met hun eens is. Niet dat ze pastoor Joris hebben ingelicht over hun bevindingen, maar in hun verbeelding en dat is voor hen genoeg.

Bovenin de traptoren van de Boetselaersborg ligt de naakte Frederike voor haar altaar te bidden. Haar heksenboek ligt veilig verborgen in een eiken kast en op haar altaar staan beeldjes van wereldwijde godinnen. Zij is een doorleefde Wicca-priesteres en zij aanbidt de Godin. Haar kennis van de geneeskrachtige kruiden is bij de ingewijden alom geroemd en zij wordt van heinde en ver door geestelijke en lichamelijke behoeftigen bezocht. Er zijn ook enkele jongedames bij haar in de leer; Irmela von Herzberg, Lucie Boogaert, Pamela van Splinter en Judith de Vries. Deze leerlingen dragen haar op handen en zijn unaniem loyaal aan haar. Natuurlijk heeft Frederike hen over de oude weduwe en vermeende heks Mechteld ten Ham verteld, die op 25 juli 1605 op de brandstapel is vermoord. Mechteld werd in de gevangenistoren van Kasteel Bergh gemarteld, nadat zij eerst de waterproef in De Laak in Azewijn had ondergaan. Geen wonder dat zij alle valse geruchten bekende, want ze gingen ver over haar pijngrens. Één van de inwijdingsrituelen is net als Mechteld in De Laak springen en dan natuurlijk spiegelnaakt. Er hoort ook een aantal overnachtingen in Kasteel Bergh bij, in de platte of de ronde toren. Er moet namelijk zo dicht mogelijk contact met de geest van Mechteld gezocht worden, zodat Mechteld zelf hen kan inspireren. Deze rechtstreekse, spirituele inwijding is het allerbelangrijkste. Voor de tastbaarheid wordt het bronzen beeld, dat Patrick Beverloo van Mechteld maakte, hartstochtelijk gekust. Dat er ook intieme, seksuele, tantristische handelingen bij komen te kijken, is om de kosmische energieën erbij te betrekken en de reikwijdte te vergroten. Sinds enige tijd is de zwaarverslaafde zwerver Jelle Trip ook een leerling van Frederike geworden en dat is de heren Pieter en Petrus niet ontgaan. De zichzelf tot inquisiteurs beëdigde naarlingen denken nu echt beet te hebben en zij bereiden het slotoffensief voor. Vanuit hun geacteerde slachtofferrolposities als gewiekste misdadigers gaan zij gluiperig tewerk. Zij volgen Jelle niet alleen, maar zodra hij dronken is, benaderen ze hem ook om hem uit te horen, om harde bewijzen over de hekserij van Frederike bij hem te ontfutselen. Zo zitten de oude knakkers dikwijls in Café De Snor en Café De Dolle Graaf om via Jelle bewijzen te verzamelen. Jelle vertelt hen, dat hij tijdens de inwijdingen met alle vrouwelijke leerlingen de liefde moet bedrijven en dat hij het verse bloed van een bok moet drinken. Verder worden er machtige toverspreuken gebruikt om argeloze mensen te schaden, zegt Jelle, terwijl hij onder invloed van alcohol en harddrugs is. Het speurdersduo gelooft dat meteen, omdat het in hun straatje te pas komt. Dat Jelle uit zijn nek lult, komt niet bij hen op. Jelle vertelt hen ook, dat hij nu enkele nachten in Kasteel Bergh logeert, wat onderdeel van de inwijding is. Dat is niet gelogen en hij waggelt inderdaad naar het indrukwekkende kasteel. 'Dat zal dan wel op kosten van die vuile heks zijn!', zegt Pieter tegen Petrus. 'Ik durf te wedden, dat zij ook zijn harddrugs betaalt!', antwoordt Petrus, 'het wordt tijd om met dat vervloekte mens af te rekenen!'. Enkele uren later dwaalt Jelle door de kloostertuin en heeft hij contact met Mechteld, die vreselijk gemarteld wordt. Jelle voelt de pijn in zijn lijf en hij weet niet meer waar hij het zoeken moet, hij kan werkelijk geen kant meer op, want overal voelt hij die ondraaglijke pijn van Mechteld in zijn lijf. Om de pijn te verzachten neemt hij een shot heroïne en zwalkt hij naar het schilderij 'Aartsengel Gabriël' van Duccio di Buoninsegna. Hij neemt dit schilderij mee en eenmaal bovenop de platte toren stopt hij het schilderij onder zijn trui en springt hij naar beneden. Tijdens zijn val hoopt hij, dat de gevleugelde Gabriël hem zal opvangen. Dat gebeurt echter niet, maar wel na de definitieve plof.

Het is de volgende dag het nieuws van de dag en Pieter en Petrus bezoeken Café Heeren Dubbel om zo dicht mogelijk bij het drama te kunnen zijn. Een journalist van het Gelders Dagblad vraagt hen of zij iets over Jelle kunnen zeggen, maar zij schudden leugenachtig hun broeierige hoofden. 'Hij was een soort dorpsgek!', zegt Petrus nog, 'en zwaar, echt zwaar aan de harddrugs en dan weet je het wel!'. Tegen de avond gaan Pieter en Petrus in de Volvo van Pieter naar de Boetselaersborg. Petrus weet niet dat Pieter in zijn binnenzak een geladen pistool heeft gestopt. 'Ook een dropje?', vraagt Pieter aan Petrus. 'Ah, een lekker Katja-dropje, die sla ik zeker niet af!', zegt Petrus, 'die Katja-fabriek in ons dorp is helaas niet van Katja Schuurman, want anders kon ze mooi promotie maken met smakelijke Katja-dropjes op haar blote tepels!'. 'Ik weet wel waar jij dan het liefste van snoept!', grapt Pieter. 'Even serieus nu, Pieter, want we zijn er!', zegt Petrus gespannen. Zodra Frederike haar voordeur opent, stormen de boze mannen naar binnen en sleuren ze haar naar de kamer, waar ze haar op de bank gooien. Pieter bindt haar armen en benen vast en Petrus begint haar met een brandende sigaret te folteren. Ze ondervragen haar over een schuurbrand bij boer Reinbert van Winter, over de scheiding van het voorbeeldige echtpaar Willemsen en over de noodlottige val van Griet de Jager. Het klapstuk is natuurlijk de zelfdoding van Jelle en waarom zij hem zover heeft gebracht, terwijl hij toch bij haar in de leer was. Frederike ontkent iedere betrokkenheid en zij zegt: 'Gekke domkoppen, jullie moesten eens weten hoezeer ik om Jelle heb gehuild!'. 'Wij geloven jou voor geen millimeter, duivelse heks, en wij weten heus wel wat jij hier allemaal uitspookt!', zegt Pieter, 'maar vandaag zullen wij jouw kwaad met noodzakelijke gerechtigheid bestrijden!'. Pieter propt een zakdoek in Frederike's mond en samen met Petrus duwt hij haar op de achterbank van de Volvo. Pieter rijdt naar De Laak in Azewijn, waar hij keihard remt. 'We gooien haar erin en als ze boven komt drijven, dan weten wij het zeker!', gebiedt Pieter. Ze zetten haar aan de rand van het koude water en Petrus trapt haar met een karatetrap erin. Frederike maakt wanhopige neusgeluiden, maar zeker niet hard genoeg om eventuele redders te alarmeren. Er is in de wijde omtrek niemand te bekennen en doordat zij vastgebonden is, kan zij nauwelijks boven water blijven. Zij zakt al snel onder water en als een laatste poging om deze aanslag te overleven, snuift zij nog één keer naar heel veel adem en laat zij zich daarna bewust naar beneden zinken, in de hoop dat die twee zwaargestoorde idioten afdruipen. Na iets van 30 seconden komt zij weer boven water en snuift zij in pure paniek naar adem. 'Daar is ze weer!', roept Petrus, 'is ze nou wel of geen heks?'. Petrus kijkt opzij naar Pieter, die inmiddels zijn pistool op het dobberende hoofd van Frederike heeft gericht. 'Wat doe je nou, man?', schreeuwt Petrus, maar Pieter heeft al geschoten en Frederike zinkt langzaam weg, een rode, maar voor haar moordenaars onzichtbare vlek achter latend. 'Jezus man, laten we gauw gaan, voordat we gesnapt worden!', zegt Petrus deels geschrokken. 'We zijn al gesnapt, kijk maar eens aan de overkant!', zegt Pieter benauwd. Aan de overkant van De Laak staan de lichtlichamen van Irmela, Lucie, Pamela en Judith. De moordenaars weten niet hoe snel ze in de Volvo moeten komen, want zij zien zelfs aureolen boven de hoofden van de vier leerlingen van Frederike. Een vijfde, gouden aureool vormt zich boven de plek in De Laak, waar Frederike is doodgeschoten. Zodra de moordenaars ook dat zien, willen zij alleen nog maar zo snel mogelijk vluchten. 'We zaten ernaast, klootzak, waarom moest je haar ook nog zo nodig vermoorden!', schreeuwt Petrus in wanhopige razernij. 'Jij was er toch zeker ook zeker van dat zij een heks was!', reageert Pieter verward en kwaad. 'Zeker, zeker, wat is nou zeker, man?', zegt Petrus nog, terwijl Pieter uit de bocht slipt en tegen een eik knalt. Beiden zijn op slag overleden. De ramen liggen eruit en de wind doet de rozenkrans van Pieter, die aan het stuur hangt, doelloos en zinloos bewegen.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
3 februari 2023


Geplaatst in de categorie: misdaad

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 40



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)