Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Muizenissen

In een groot pakhuis woonde eens een muisje. Het pakhuis stond vol met dichtgeplakte dozen. Het muisje kon niet zien wat erin zat, maar dat gaf niets. Hij speelde verstoppertje, sprong van de ene doos op de andere, rende eromheen, hij had het prima naar zijn zin.

Op een dag zag hij een ander muisje op één van de dozen zitten. Hij bleef doodstil staan, de andere muis keek hem geschrokken aan.
Maar dat duurde niet lang. Al gauw hadden ze samen de grootste lol. Verstoppertje spelen was veel leuker met z’n tweeën. Alle spelletjes waren nu veel leuker.

Toen kwam de dag dat de dozen werden weggehaald. Het pakhuis was leeg.
De muisjes vonden het niet leuk meer om daar te spelen. Ze gingen op zoek naar een ander adres.
Ze kwamen bij een huis waar een gezin met kleine kinderen woonde. Dat leek ze wel wat. Want als kleine kindjes eten, dan viel er vast wel wat op de grond, een stukje kaas bijvoorbeeld.
Ze verstopten zich onder de eettafel als er gegeten werd en hadden het best naar hun zin, want er viel van alles op de grond.

Totdat ze het jongetje hoorden vragen om een beschuit met…muisjes.
Muisjes?!?
De twee muisjes keken verbaasd om zich heen, er waren geen andere muisjes te zien. Voorzichtig gluurden ze om het tafelkleed heen. En zagen dat het jongetje gretig hapte in een beschuit met gekleurde korreltjes.
Dat was vreemd, waarom werden die korreltjes muisjes genoemd? Dat hadden ze nog nooit gehoord. Ze besloten om er een liedje over te maken.

Het muizenlied

Welkom, welkom allemaal
We gaan iets voor je zingen
Luister maar heel goed
Want er zijn vreemde dingen

Dit lied gaat over ons
Over wie en wat we zijn
Soms zijn we vreselijk groot
En soms ontzettend klein

We dansen in het rond
Of liggen heel erg stil
Het hangt er maar vanaf
Hoe je ons hebben wil

We hebben vele kleuren
Of zijn alleen maar grijs
We blijven op één plek
Maar gaan soms mee op reis

We spelen op de grond
Of liggen op beschuit
Wat we het leukste vinden
Daar zijn we nog niet uit

We zitten in een pak
Of in kleine huisjes
Heb je het al geraden?
Precies, wij zijn de muisjes

De twee muisjes trokken de wijde wereld in. En zongen hun lied voor iedereen, die het maar wilde horen. Ze hadden veel succes, men vond het prachtig.
Ze maakten nog veel meer liedjes en werden wereldberoemd.

Schrijver: Ineke Dijkhuis
24 februari 2023


Geplaatst in de categorie: muziek

3.6 met 10 stemmen 176



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
2 maart 2023
Han, dankjewel voor je fijne reactie. Het ganzenlied heb ik even gegoogeld,maar niet gevonden. Wel andere leuke liedjes en wetenswaardigheden over ganzen.
Naam:
Han Messie
Datum:
1 maart 2023
Email:
hmessielive.nl
Ineke, die muisjes kregen wel even de schrik van hun leven toen ze over beschuit met muisjes hoorden spreken. Benijdenswaardig dat dit tweetal zo eenvoudig, snel en eerlijk wereldberoemd kon worden. Als wij dat als mensen ook eens konden!
Jouw muizenlied doet me ook een beetje denken aan het lied van de ganzen. Een enkel couplet heb ik er nog van in mijn hoofd:

Wat spreken wij ganzen wel voor taal?
Gi ga gak.
Wij konden licht professor zijn.
Wij spreken het Grieks en het Latijn.

Ineke, dat er op de site nog veel van jouw hand mag verschijnen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)