Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

TUUT! TUUT!

Het is weer zover, het tv-programma '2 voor 12' gaat van start en de oud belegen Astrid Joosten ziet er weer picobello uit vandaag. Haar keurig verzorgde uiterlijk spat weer van de beeldbuis de talloze huiskamers in. Haar zo vertrouwde, rustige, weloverwogen, serieuze stem en woordgebruik kalmeert de kijkers. Haar praattempo is godzijdank in de vorige eeuw blijven steken. Dat kun je van al die andere tv-presentatoren niet zeggen, want die schreeuwen moord en brand, terwijl er niets aan de hand is. De superkorte flitsbeelden volgen elkaar in een razend tempo op, zodat je er als kijker zombie-achtig naar gaat zitten staren. Het is een misdadige vorm van hypnose, die verboden moet worden. Als marktkooplui overschreeuwen zij zichzelf met onzinnige, populaire, verzonnen onderwerpen, waar niemand op zit te wachten. Die hele televisiemeute toont zich zwaar overspannen en overdreven gehaast, waardoor het tv-kijken een hoogst vermoeiende martelgang is. Met korte, volgepropte, opgefokt snelle aankondigingen vol niet meer te kunnen verwerken flitsbeelden trekken de vaste, dominante, heerszuchtige tv-bewoners de kijkers van programma naar programma, alsof hun leven er vanaf hangt. Het Zen-gevoel wordt brutaal vertrapt en ze proberen de kijkers in hun paniekmodus mee te sleuren. Als je als kijker niet overspannen wilt raken, moet je het apparaat om te zappen stand-by houden, anders sleuren die tv-gekken je mee in hun overspannen gekte. Die televisie is er om je te vermaken, niet om stress te krijgen. Gelukkig is er bij '2 voor 12' absoluut geen sprake van stress, maar wel van een gezonde dosis spanning, want als kijker leef je vaak mee met de kandidaten, die graag willen winnen. Verder kun je zelf ook meedoen en proberen om net even eerder dan de kandidaten het antwoord te weten. Hoe meer antwoorden je weet, hoe groter het gevoel wordt om ook eens met '2 voor 12' te gaan meedoen, al moet je dan wel een bevriende medekandidaat zien te charteren. Dat is de huidige kandidaat Ben Verdwaald in ieder geval gelukt, want hij heeft zijn vriendin Iem al Biyati meegenomen.

'Willen jullie jezelf even aan onze kijkers voorstellen?', vraagt Astrid.
'Nou, ik ben dus Ben Verdwaald, ik heb psychologie aan de Universiteit van Amsterdam gestudeerd en ik run al zo'n tien jaar een eigen praktijk in Haarlem. Ik kijk al naar '2 voor 12', sinds jij het ging presenteren en ik moet zeggen, dat jij er alsmaar mooier op wordt! En dit is mijn vriendin Iem, die ik in een café in Haarlem ontmoet heb, echt een schat van een meid!'
'Dank je, Ben, ik heet dus Iem, Iem al Biyati, mijn ouders zijn Iraakse kunstenaars en zelf ben ik de voorzitster van de JFVD en ik woon nog steeds met veel plezier in het rustieke Haarlem!'
'Dank jullie wel voor de kennismaking en dan gaan wij nu van start met de vragenlijst! En vergeet vooral niet te bellen, wanneer jullie het antwoord weten, want dat wordt nog wel eens vergeten! Vraag 1: Hoe heet het apparaat, dat de trillingen van de aarde meet?'
'Dat is een seismograaf!', antwoordt Iem meteen en Ben knikt instemmend ja.
'Dan zetten wij de s op nummer 1 en gaan wij verder met vraag 2: Welke Duitse schrijver won in 1946 de Nobelprijs voor de Literatuur? Hij schreef o.a. 'Narziss und Goldmund', 'Der Steppenwolf' en 'Peter Camenzind'!'
'Hermann Hesse!', roept Ben, 'dat is één van mijn lievelingsschrijvers!'
'Aan enthousiasme ontbreekt het jou in ieder geval niet! Dan zetten wij de h op nummer 2 en gaan wij verder met vraag 3: Deze filosofische en literaire stroming reageerde tegen het materialisme van de filosofen en wilde het christendom nieuw leven inblazen door de relaties tussen de menselijke ziel en de onzichtbare wereld te bevoordelen. Louis-Claude de Saint-Martin en graaf Alessandro Cagliostro waren belangrijke vertegenwoordigers van deze stroming. Welke stroming wordt hier bedoeld?'
'Dat is het illuminisme!', roept Iem en Ben steekt zijn duim op.
'Wanneer jullie in deze sneltreinvaart verder gaan, dan houden jullie veel tijd over, maar goed, wij zetten dus de i op 3 en wij gaan verder met vraag 4: In 2016 verscheen de film 'Jackie' van de Chileense filmregisseur Pablo Larraín Matte. Deze film gaat over Jacqueline Kennedy Onassis. Welke actrice speelde deze hoofdrol?'
Na enig overleg van Ben en Iem besluiten zij het antwoord op deze vraag op te zoeken.
'Terwijl Ben naar het antwoord zoekt, gaan wij verder met de volgende vraag: Deze Italiaanse zanger won in 1984 met 'Terra promessa' het Festival van San Remo en er volgden talloze hits, zoals 'Se bastasse una canzone', 'Musica è', 'Cose della vita' en 'Solo con te'. Over welke zanger gaat dit?'
'Ik word altijd heel vrolijk van zijn muziek, dat is Eros Ramazzotti!', antwoordt Iem heel zelfverzekerd.
'Ik ben naar een concert van hem geweest!', reageert Ben, 'echt ontzettend lekkere en levenslustige muziek!'
'Dan zetten wij de r op nummer 5 en vergeet niet dat nummer 4 nog open staat!'
Ben klapt de encyclopedie dicht en rinkelt meteen met de bel.
'Het antwoord op vraag 4 is Natalie Portman!'
'Goed, dan zetten wij de p op nummer 4 en gaan wij verder met vraag 6: Welke familie had in 1979 met hun lied 'David's Song (Who'll Come with Me)' een nummer-1 hit in de Nationale Hitparade?'
'Dat is de familie Kelly!', roept Iem vol overtuiging.
'Gaat Ben daar in mee?'
'Zeker, Astrid, Iem heeft in veel dingen vaak geen gelijk, maar wat dit betreft heeft zij helemaal gelijk!'
'Mooi, dan zetten wij de k op nummer 6 en gaan wij snel verder met vraag 7: Rudolf Wijbrand Kesselaar is geboren in Alkmaar. Hij had veel succes als entertainer, zanger, showmaster, komiek, filmproducent en acteur. In Duitsland was hij een uiterst populaire tv-persoonlijkheid met spelshows en dergelijke. Onder welke naam is hij beter bekend?'
Bijna tegelijkertijd antwoorden Ben en Iem: 'Rudi Carrell!'
'Dat moet hem dan haast wel zijn!', zegt Astrid, 'wanneer jullie zo eensgezind en spontaan reageren!'
'Verder wil ik nog even zeggen, dat Rudi Carrell een keer bij Sonja Barend te gast was, wat één van de mooiste tv-fragmenten heeft opgeleverd! Hij vertelde toen een verhaaltje en bij 'Tuut tuut', het claxongeluid van een auto, prikte hij toen heel snel in de tepels van Sonja's borsten. Dit was werkelijk hoogst vermakelijk en ik heb nog nooit zo in een deuk gelegen!', vertelt Ben.
'Inderdaad superhilarisch, maar laten we snel verder gaan, wij zetten dus de c op nummer 7 en dan gaan wij...'
Maar Ben staat ineens op en hij loopt richting Astrid, waardoor Astrid helemaal van haar à propos is.
'Maar meneer Verdwaald, wat doet u nou toch? u moet wel op uw plaats blijven zitten hoor!', probeert Astrid nog, maar Ben laat zich echt niet tegenhouden en Iem krijgt een hysterische lachbui.
'Ik wil even iets demonstreren wat met deze kwis te maken heeft!', beweert Ben met een zwetend voorhoofd.
'Doe dat dan maar snel, want dat gaat wel allemaal van uw tijd af!', mekkert een verwarde Astrid.
'Rustig maar, het is zo gepiept!', belooft Ben.

De camera volgt hem nauwlettend, ook al omdat de cameraman na al die saaie, braaf-burgerlijke, eentonige jaren eindelijk eens wat commotie kan vastleggen. Ben weet dat hij nu snel moet handelen om het verrassingseffect in stand te houden.
'Steek jouw armen eens heel hoog de lucht in?', vraagt hij aan een hoogst verbaasde Astrid, die maar doet wat hij vraagt, ook al snapt zij niet waarom, maar Ben begrijpt maar al te goed waarom. De cameraman zoomt in en dan gebeurt het! Ben prikt heel snel met zijn beide wijsvingers in de vrij toegankelijke, wonderschone tepels op de volle, stevige borsten van Astrid. Terwijl Ben hiermee Rudi Carrell imiteert, roept hij luid: 'TUUT! TUUT!'. De compleet uit het lood geslagen Astrid laat verschrikt haar armen zakken en met haar handen omklemt zij haar betoeterde borsten, maar de grap is al uitgevoerd en haar handen dienen als verlate schilden. De altijd zo correcte Astrid krijgt net als Iem een hysterische lachbui en de cameraman staat met de handen in zijn haar.
'La-laten wij verder gaan met vra-vraag 8 en Ben, ga maar snel weer zitten!', zegt Astrid al giechelend.
Ben gaat gauw weer naast Iem zitten. Iem springt meteen wijdbeens op zijn schoot en zij begint met hem te tongzoenen. De cameraman blijft filmen, maar hij twijfelt nu echt of dat nog wel wenselijk is.
'En dan nu vraag 8!', zegt een uiterst melige Astrid, 'maar kan iemand mij alvast een glas wijn geven? Goed dan, vraag 8: Wie heeft het na al die keurige jaren van '2 voor 12' voor elkaar gekregen, dat de presentatrice van dat programma eindelijk doet wat zoveel vooral mannelijke kijkers al die jaren wensten?'
Ben en Iem staken hun getong en zij kijken elkaar verbaasd aan. Ze weten echt niet wat Astrid met die vraag bedoelt.
'Nou, domkoppen, dát is Ben natuurlijk!', schreeuwt Astrid, terwijl zij vliegensvlug haar trui uittrekt en haar BH losmaakt en haar borsten richting de camera draait. De cameraman is zo overvallen, dat hij automatisch inzoomt en daarna wegrent. In heel Nederland zitten de huiskamermussen op het puntje van hun banken en stoelen. De uitzending gaat op zwart, dat wil zeggen op 'Even geduld alstublieft'. Het 12-letterwoord was 'Schipbreuken', maar dat doet er niet meer toe. '2 voor 12' heeft inderdaad schipbreuk geleden, want dit is meteen de laatste uitzending van die serie. Astrid draait helemaal door en zij wordt met spoed naar een psychiatrische inrichting gebracht, waar zij volgens de deskundige en sadistische psychiater Koert Klungel voor de rest van haar leven zal moeten blijven. Koert heeft onlangs de electroshocktherapie weer ingevoerd en hij bedient zelf de hoogte van de stroomstoten. Hij propt Astrid meteen vol met de zwaarste medicijnen en tijdens de hoogste stroomstoten prikt hij net als Ben in haar tepels en grapt hij 'TUUT! TUUT!'.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
17 mei 2023


Geplaatst in de categorie: humor

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 78



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)