Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De koningsmantel

Er was eens een koning, die dacht dat hij zijn land alleen maar goed kon regeren als hij een mooie mantel droeg. Alle kleermakers in het land kregen de opdracht om een prachtige mantel te maken. Degene, die de mooiste mantel had gemaakt, zou een grote beloning krijgen.
Het werden prachtige fluwelen mantels. In allerlei kleuren, pauwblauw, scharlakenrood, zonnegeel en versierd met gouddraad en parels. Maar één mantel viel op. Het was een gewone, eenvoudige mantel, gemaakt van een saaie grijze stof, zonder versieringen.

De koning vroeg verbaasd, waarom deze mantel niet mooi versierd was. De kleermaker zei, dat het niet aan de mantel lag of het land goed geregeerd zou worden.
Rechtvaardigheid, eerlijkheid en begrip voor al zijn onderdanen zou van de koning een goede koning maken.
Toen de koning hierover nagedacht had, vond hij dit zo’n wijze opmerking, dat hij de kleermaker, die deze eenvoudige mantel gemaakt had, de beloning gaf.
Tijdens zijn lange regeerperiode dacht hij vaak terug aan de woorden van de kleermaker en hij probeerde zijn land zo goed en zo rechtvaardig mogelijk te regeren.

Schrijver: Ineke Dijkhuis, 5 oktober 2023


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.0 met 3 stemmen 113



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
6 oktober 2023
Han, Dankjewel voor je reactie.
Eenvoud is vaak mooier dan vooral te veel pracht en praal.
Eenvoud siert de mens.
Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
6 oktober 2023
An, Dankjewel voor je reactie. Soms wint de pracht en praal het van wijsheid en dat is jammer.
Naam:
An Terlouw
Datum:
5 oktober 2023
Ineke, graag gelezen en idd, het gaat niet om de pracht en praal!
Naam:
Han Messie
Datum:
5 oktober 2023
Email:
hmessielive.nl
Ineke, je lijkt een beetje in de voetsporen van Andersen te treden met dit verhaal. IJdelheid is ook voor hooggeplaatste personen heel schadelijk.
Een kleermaker, die zich houdt aan eenvoud, kan ook vaak de meest smaakvolle gewaden maken.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)