Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ik mijmer…jawel!

Ik mijmer wat voor me heen, het is zondag en de zon laat zich van haar allerbeste kant zien, we zijn inmiddels al wat vitaminen op wezen doen buiten en genieten nu binnen met jaren-60-70-muziek op de achtergrond.

Er staat een pan hachee te pruttelen, oké het is er misschien de dag-of temperatuur niet voor, we hebben er beiden trek in en dus: ben ik solidair want hij snijdt het vlees en (vooral) de uien, ik doe de rest, zoiets heet samenwerking in de keuken dan…,ik mijmer wat voor me heen want een opmerking gisteren gedaan op de tv in een reparatieprogramma, waarin een oudere man zegt: ik denk tegenwoordig wat vaker aan mijn vader- en grootvader en dat is precies wat we hier ook regelmatig opperen, weet je nog van de zaterdagen bij je ouders op de koffie?

Ja, natuurlijk weet ie dat nog, ze bakte boterkoek (voor mij) en appeltaart voor de rest, wetende dat ik daar geen fan van ben…ik mijmer verder…
Denkende aan in dit geval de afgelopen maand en eigenlijk de afgelopen vijf maanden waarin meneer T. talloze malen in het ziekenhuis terecht kwam, te vaak, jazeker wel maar net zo vaak kwam ie er ook weer uit gelukkig! Heeft ie wat meer apparaatjes ingepland gekregen waarbij de boel het weer ging doen… zelden kregen we zo vaak de ambulance voor de deur als deze maanden…

Ik mijmer verder, kijk opzij waar hij zit te hobbyen en dat kan ik nu doen, want vorige week lag ie er immers nog in? Ik mijmer, want opnieuw is er een buurman overleden en ze verdwijnen nu met gezwinde pas en dat bevalt me totaal niet, maar: heb er niets over in te brengen, nog minder over te zeggen want als dat zo was, zou ik er wel een heel grote stok voor steken…zeker wel. Ik mijmer, mis al zoveel dierbaren in mijn directe omgeving dat je er naar van zou worden en je moet heel stevig in je schoenen staan om dit gewoon langs je heen te laten vloeien…

Waarbij ik beken, er zijn mensen die weg zijn en die me niet veel doen, maar het is inderdaad zo dat: hoe ouder je wordt, hoe meer je mijmert want, het kan zo voorbij zijn, dus doe als ik, mijmer en tel je zegeningen….

... Terugdenken is geen omdenken ...

Schrijver: An Terlouw, 13 oktober 2023


Geplaatst in de categorie: emoties

4.0 met 3 stemmen 137



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
19 oktober 2023
Email:
hmessielive.nl
An, de zegen van de oude dag is inderdaad het terugzien op al het aangename, dat je in je leven hebt gehad. Dat geeft zachtzinnige roze tinten aan je nadagen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)