De dodelijke wraak van een dwaaskop in Mons
In het statige Kasteel van La Berlière op de Route de Frasnes 243 in Houtaing woont de deftige gravin Nadine de Ligne, die met haar artistieke naaktfotografie wereldfaam heeft bereikt. Onlangs heeft zij veel opschudding veroorzaakt met haar naaktfoto's van de actrice Sandrine Curaçao. De gerenommeerde kunstcriticus Didier Plisnier omschreef deze fotosessie als 'pure pornografische fotografie zonder enige vorm van kunstzinnigheid'. Nadine is nog steeds woedend over die kortzichtige recensie en zij zint dan ook op een gepaste wraakactie, die Didier voorgoed de mond doet snoeren. Zij zal daarvoor alles wat zij in haar mars heeft uit de kast trekken. Haar reputatie staat op het spel en dat kan haar zomaar enkele miljoenen gaan kosten. De toonaangevende Didier wordt overal nageaapt en voordat je het weet lig je uit de toplaag van de kunstfotografie. Nadine belt haar beste vriendin Ghislaine de Hemptinne, die in het Kasteel van Moulbaix op de Place Henri Stourme 1 in Moulbaix woont. In het kasteel van markiezin Ghislaine is in 1889 in de pastorie van het kasteel de markiezin Louise de Chasteleer met een geweer vermoord. Deze moordzaak is nooit opgelost. Nu wil Nadine heel graag een extreem artistieke fotosessie in die pastorie gaan maken en Ghislaine vindt dat een uitstekend idee. Nadine weet na enkele dagen vier topmodellen zover te krijgen om in het spookachtige kasteel te poseren; Lenthe de Sadeleer, Edeline Tiste, Odille Dillemans en Ulva Pauwels.
Op de dag van de fotosessie in de nogal beladen pastorie lopen de vier modellen aarzelend heen en weer. Nadine stelt hen gerust met volle glazen champagne en lekker hapjes. Om de mysterieuze sfeer te vergroten, wordt het daglicht wat gedempt en klinkt er Gregoriaanse muziek van Franse benedictijnen. Ghislaine heeft er twee antieke chaiselongues neergezet en zij heeft diverse, Perzische tapijten gedrapeerd. Voor de rest is de ruimte leeg. De beeldschone dames kleden zich uiten Nadine bepaalt waar zij gaan zitten, liggen of staan. De sierlijke vormen van hun bloedmooie lichamen vervloeien met elkaar. Zij zijn als de golven van de zee en zij doemen daar als waternimfen uit op. Deze oceaniden stralen loomheid en schoonheid uit. Alsof zij door een opiumroes bedwelmd zijn. Nadine laat hen puur zichzelf zijn en zij fotografeert hen van heel nabij, extreem detaillistisch, en van een prettig voyeuristische afstand. Soms bedekken zij hun jonge, stevige borsten met hun slanke armen of met een dun kleed. Nadine kiekt niet alleen hun krullerige schaamharen, maar ook hun tedere schaamlippen. Zij weet een erotiekloze schoonheid vast te leggen. Dat doet zij met de hete adem van Didier in haar achterhoofd. Er is een diepgaande verstilling tussen de naakte vrouwen. Nadine weet de weemoed van de vrouwen te pakken, een zuivere weemoed, die talloze eeuwen bestrijkt.
De excentriek geklede Yoni Joly, de directrice van de 11-de eeuwse Chapelle Saint-Calixte De Mons op de Square du Château 12 in Mons, is enorm verheugd om de nieuwste foto-expositie van Nadine de Ligne te mogen presenteren. Nadine heeft een limousine geregeld, waarmee zij samen met Ghislaine en de vier topmodellen naar de opening van de expositie rijdt. Nadine heeft haar fototentoonstelling 'Jacoba Ressuscité' genoemd, ter ere van de moedige en voorbeeldig feministische Jacoba van Beieren, die ooit in deze kapel haar gebeden naar het Godenrijk zond. Om in Jacoba's stijl te blijven, verschijnen de dames in middeleeuwse kledij. Yoni is helemaal verrukt bij het zien van deze kleurrijke hoofdrolspeelsters. Zij groet hen één voor één met warme kussen op hun wangen. Het publiek is in zo'n grote getale op het evenement afgekomen, dat er buiten net zoveel mensen als binnen staan. Er wordt volop bewonderd, gelachen, gekletst en verkocht. Juist dat laatste zit één gast bijzonder dwars. Het is de onherkenbaar vermomde Didier Plisnier, die vol afschuw naar de prachtig ingelijste kunstfoto's kijkt en er helemaal niets van begrijpt, want voor hem zijn het nog steeds vulgaire foto's van geile sloeries. 'Jullie zijn allemaal blind en hartstikke gek!', schreeuwt hij ineens, 'die loopse teef daar verneukt jullie waar jullie bij staan!'. 'Wat geeft jou het recht om mijn feest te verpesten?', roept Nadine en zij scheurt de kleren van haar lijf. 'Ik probeer die uilskuikens hier wakker te maken, goedkope hoer!', antwoordt Didier, terwijl hij een pistool te voorschijn haalt. Hij richt op het inmiddels zo goed als naakte lichaam van de totaal kwetsbare Nadine en hij schiet haar en public in koele bloede terug naar de Eeuwigheid, terwijl een deel van het publiek de kapel uit stormt en een ander deel zich woedend op Didier stort. Ondertussen ligt Nadine in de armen van Ghislaine. Ghislaine kust Nadine op haar bloedende mond en zij krijst aan één stuk door intense oerkreten van vreselijke pijn.
19 juni 2025
Geplaatst in de categorie: misdaad