Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Oudejaar

Buiten is het donker. En erg koud. En het is diep in de nacht.
Jip ligt in bed. Hij slaapt.
Maar dan ineens: Boem, boem, toet, toet!
Boem! Wat is dat? Jip wordt wakker. Hij zit rechtop in zijn bedje.
En hij wordt erg bang. Want het is zo'n lawaai. Ze schieten. En hij hoort een boot in de verte. En nog een. En hij hoort gillen op straat. Wat is er toch?
En dan opeens weet Jip het weer. Het is oudejaar.
Beneden zijn vader en moeder. En tante Truus. Die vieren oudejaar. Hij hoort ze lachen.

Jip komt uit zijn bed. En hij gaat zachtjes de trap af. Hij loop door de gang. En hij doet heel zacht de deur open. De deur van de huiskamer.
Kijk, daar staat vader. En tante ook. Ze zien Jip niet.
Jip komt naar binnen.
En dan ziet vader hem. Hij zegt: Kijk daar nou. Wat doe jij hier, rakker?
En moeder geeft hem een kus. En ze zegt: Gelukkig nieuwjaar, Jip.

Ik wil ook een glas met iets, zegt Jip.
Jij krijgt een appelbol, zegt tante Truus. Kom maar gauw op mijn schoot zitten. En je mag even luisteren naar de radio.
Jip eet zijn appelbol. Met kleine hapjes. En hij hoort hele mooie muziek.
Nou ga ik met mijn auto spelen, zegt Jip.
Maar vader zegt: Nee Jip, nou is het genoeg geweest. Nu breng ik je weer naar bed.Jip slaapt direct weer in.

En de volgende morgen komt Janneke.
Gelukkig nieuwjaar, zegt ze.
Gelukkig nieuwjaar, zegt Jip. Ik ben vannacht opgeweest.
Nietwaar, zegt Janneke.
Ja, zegt Jip. Ik mocht opblijven tot twaalf uur.
Je jokt, zegt Janneke.
Ik jok niet, zegt Jip.
Maar moeder zegt: Jip is om zeven uur naar bed gegaan. Gewoon. Maar hij is om twaalf uur beneden geweest. Heel even. Hè, Jip?
Ja, zegt Jip. En ik heb een appelbol gehad. En ik heb knallen gehoord.
En Janneke is jaloers. Want zij heeft geslapen. De hele nacht. En ze heeft geen knal gehoord.

Ik vind het gemeen, zegt ze. Ik wil ook knallen horen.
Maar Jips moeder zegt: Ik heb nog een appelbol voor je bewaard, Janneke. En wees maar niet verdrietig. Je zult nog genoeg knallen horen in je leven.

Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Inzender: Olav, 1 januari 2002


Geplaatst in de categorie: feest

2.8 met 95 stemmen 5.844



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)