Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hoofdstuk 5: 'Maximum bereikt. Betaal anders!'

Is het koopavond, zaterdagmiddag, heeft u haast of staan er meer dan 2 klanten achter u, dan geven we in Nederland de voorkeur aan electronisch betalen: pinnen of chippen.
Chippen is relatief nieuw en werd na de afschaffing van de ouderwetse cent als betaalmethode geintroduceerd om de burgers het tijdrovende gepruts met dat rottige kleingeld te besparen.
Hoewel het voor de meeste blinden, bejaarden en toeristen nog even wennen is, blijft de overheid in grote steden de ouderwetse pin- en munttoegankelijke parkeer- en betaalautomaten in hoog tempo omvormen tot moderne machines met alleen een chipgleuf.

! Bezint eer ge pint!

Pinnen is makkelijk en hartstikke leuk maar het kan u, als u niet oplet, behoorlijk in de problemen brengen.
Weet u zeker dat u de juiste pincode heeft ingetoetst maar kijkt de caissiere u al minutenlang zonder iets te zeggen strak, meewarig of een beetje onderzoekend aan, dan wordt u geacht nog eens op het schermpje van de betaalautomaat te kijken.
De display geeft waarschijnlijk de volgende melding aan:
'Maximum bereikt. Betaal anders'
Dat is niets om u voor te schamen. U bent niet de enige die dit overkomt: het is een ingeprogrammeerde boodschap.
Blijft u voor alles kalm en laat u niet van uw stuk brengen door het luide gezucht en de schaamteloze opmerkingen van de medelanders achter u. Nederlanders zijn een ongeduldig volkje!
Heeft u ook niet genoeg geld in uw portemonnee om de rekening te betalen, dan kunt u de cassiere altijd vragen of ze uw boodschappen 'even' achter haar stoel wil bewaren.
U komt dan 'met een kwartiertje' terug met het gepaste geldbedrag.
Het is wel de bedoeling dat u ook inderdaad diezelfde dag terugkomt om uw tas op te halen en netjes af te rekenen.
Want wat u belooft, moet u doen.

Schrijver: Olijf, 20 oktober 2002


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.1 met 7 stemmen 856



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
julia
Datum:
19 december 2002
Email:
h.kooymanwordonline.nl
ik heb al je hoofdstukjes gelezen en ik vind het heerlijk.
Veel sarcasme.
Hopelijk schrijf je nog meer want mij spreekt het wel aan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)