Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Vervelen

Vervelen in deze tijd hoef je je niet speciaal, voor elk moment van de dag is er wel wat te doen.
In de vorm van lezen, schrijven, tekenen, 'n spelletje, al dan niet op de computer en dan niet te vergeten t.v. kijken, radio luisteren, bellen met vrienden of familie, kortom teveel om op te noemen.
Een dag kan net zo 'gevuld' zijn als je dat zelf wilt.
Zoals ik al begon, vervelen hoef je je niet, maar het kan ondanks die bovenstaande opsomming dus wel en dat is dan juist iets wat ik niet begrijp.

Je hoort steeds meer kinderen zeggen: ik heb niks te doen en dat terwijl 'de grote mensen' niet eens meer weten waar ze in de decembermaand of voor een verjaardag als kado naar moeten gaan zoeken, de alom bekende kreet "hij of zij"
heeft alles al, zal niemand onbekend in de oren klinken.

't Begint tegenwoordig al bij de geboorte, koop maar niks kleins, dat is er allemaal al, of doe maar een maatje groter, dan heb ik alvast wat voor volgend jaar.

Geef maar geen knuffels, de kamer staat al vol! En zo kun je nog wel even doorgaan.

't Zit er dus al jong in en al hebben ze bakken met speelgoed, ze weten niet waarmee ze moeten spelen!
Toch presteren ze het om te zeggen 'ik zit me te vervelen'.

Ik ga niet zeggen dat vroeger alles anders was, want dat is een te bekend liedje maar juist omdat de kids van nu dat niet weten, kunnen we ze 't ook moeilijk kwalijk nemen, want alleen wij weten dat.
Die bakken speelgoed van nu die waren er toen gewoon niet, maar je wist niet beter.
T.v. hadden we evenmin, je mocht als je geluk had 2x per week bij de buren komen kijken, dat is nu wel even anders, nu hebben ze al zo vroeg mogelijk zelf een t.v. op hun kamer en bijna alles wat hun hartje begeert, een uitzondering daargelaten.

En wat doen wij, we doen net als de rest, en dus stevig mee, de welvaart is tenslotte ook voor ons, maar vervelen, nee, dat hoeft niet meer of komt het door de overvloed dat de verveling de kop weer opsteekt?

Blokken, knuffels, gezelschapsspelletjes, kleur en tekenbenodigdheden, bij droog weer buiten spelen,
't kan allemaal en toch is er sprake van vervelen?

Schrijver: Johanna van het Hart, 24 november 2002


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.5 met 25 stemmen 2.024



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)