Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Afgaan

Wat kom je hier doen?
Wat kom je hier verdorie doen?
Afgaan, onderuit getrapt worden, sterven in een hoekje zonder dat ook maar iemand naar je kijkt?
Wie denk je dat je bent?
Wie denk je verdorie dat je bent?

Ik? Ik weet het niet.
De held op sokken, de dichter, de dromer en de fantast.
Ik weet het zo goed te vertellen, en ik kan perfect terechtwijzen en eisen stellen – maar wie ben ik?

Wat kom je doen?
Uitgelachen worden als een mislukte clown, je kunstjes vertonen zonder dat iemand je waardeert?
Kunstjes vertonen kan iedereen zo goed. Doen alsof, glimlachen terwijl je van binnen schreeuwt. En ze kijken, ze kijken.
Maar je hebt hun aandacht slechts een seconde en als je het verprutst kun je het schudden.
Als je goed bent mag je door. Volgende ronde.
Opnieuw kunstjes vertonen, wie valt er af en wie gaat door?
Als je uiteindelijk in de hoogste laag bent beland mag je zelf voor jury spelen en de kunstjes van anderen beoordelen.
Die uiteraard nooit goed genoeg zijn.

En de meeste gaan af.
Worden uitgejouwd, uitgelachen, doodgegooid met spot.

En je kunt er niets aan doen, behalve je kunstjes goed oefenen en beter zijn dan de rest. Met vriendelijkheid kom je ver, met arrogantie verder.

Doen alsof, glimlachen terwijl je van binnen schreeuwt.
Schreeuw dan!
Blijf niet zwijgend net alsof doen en laat anderen je leven niet beheersen!

Ik? Ik weet het niet.
De held op sokken, de dichter, de dromer, de fantast.
Ik zal de volgende ronde wel niet halen.

Schrijver: Suzanne Peters, 18 december 2002


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.7 met 12 stemmen 993



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)