Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Zwerver en toekomstmuziek

Holle vaten klinken het hardst.
Zo sprak Wim Duisenberg begin 2003, dat de bestedingen op peil moesten blijven. “Anders”, zo waarschuwde hij, “heeft het gevolgen voor de economie.” Bedrijven gaan failliet. Mensen worden werkloos. En dat is wel zo ongeveer het ergste wat iemand kan overkomen.
“Die Duisenberg heeft makkelijk praten, Piet.”
“We hebben helemaal niks te besteden, Arie.”
“We willen ook helemaal niks besteden.”
“Een koelkast heb ik niet nodig. Met die vrieskou blijft m’n pilsje wel op temperatuur. En als het warm is drink ik gewoon wat sneller.”

Wat Duisenberg het liefst ziet, is drie koelkasten in de keuken, vijf volvo’s voor de deur, dertig televisies in de slaapkamer, twintig winterjassen in de kast en centrale verwarming voor de mussen. Dat alles omdat de mensen zo hechten aan een beetje werk.
Ergens zit daar fundamenteel iets fout. De hebzucht van mensen moet worden aangewakkerd om hun welzijn te vergroten.
Zelf verhoog ik mijn welzijn met een gesprekje met een goeie vriend of vriendin. Weer een koelkast uitgespaard. Weer iemand werkloos. Weer iemand ongelukkig. Wat ben ik een rotzak.

“Wij zijn roependen in de woestijn, Piet”
“Als we de weg van Duisenberg volgen komen we om in het afval, Arie.”
“Verbranden die hap.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“De regenwouden worden omgekapt.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“Nog meer files.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“Meer asfalt.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“Grotere huizen.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“We gaan naar de bliksem.”
“Meer CO-twee.”
“Meer smog.”
“Genoeg!”
“Meer paspoorten.”
“Een gewoon paspoort, een diplomatiek paspoort, een vals paspoort.”
“Wat doen we met Duisenberg?”
“Hij kijkt alleen maar naar macro-economische cijfertjes.”
“We laten hem vervroegd de kraaienmars blazen.”

Dat lijkt me een goed idee. Ik zit met m’n stomme kop dankzij Duisenberg opgescheept met een kwart miljoen tuba’s, driehonderduizend schuiftrompetten, één miljoen saxofoons. Mijn huis is tot de nok toe gevuld met pistons en klarinetten. Onder het bureau liggen trommelstokken en achter de t.v. dikke trommen. Ik kom er in om.


Zie ook: http://ftp.castel.nl/~klavg02

Schrijver: Hubert Klaver, 15 januari 2003


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.3 met 27 stemmen 2.202



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)