Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Goudfontein en Devaux (Een ander sprookje)

Slenterend schopte ze met haar kleine voeten tegen de gevallen bladeren.
Prinses Goudfontein schudde haar hoofd gelaten. De gouden haren die haar knappe gezichtje omringden dwarrelden weer terug toen ze het hoofd weemoedig boog.
Glinsterende tranen zochten hun weg over haar roserode wangen tot ze bleven hangen aan haar pruilende lippen.
Het natte gras deerde haar niet toen ze moedeloos ging zitten.
Met haar ogen dicht zag ze prinses Roodhaar innig kussen met prins Devaux, haar prins, dacht ze.
Prinses Goudfontein was woedend geworden toen prins Devaux zijn liefde had betuigd aan Roodhaar. De teleurstelling sterkte haar om naar de oude tovenares Videla te reizen, helemaal alleen door het donkere woud en over de kale bergen.
Ook Devaux zou ongelukkig worden net als zij.
In ruil voor de vloek hoefde ze alleen haar gouden haren af te snijden waarna Videla deze aannam met haar verrimpelde knokige handen.
De rilling ging door haar heen toen ze dacht aan de krakende stem van de toverkol : "Prinsesje, het is geschied.....maar Roodhaartje wil hem al niet meer." Ontzet zag ze hoe Videla een grote bos met rood haar uit een half vergaand mandje plukte.
Nog steeds wist ze niet waarom de heks dat zei. Het was allemaal al zo lang geleden..

"Goudfontein?", de zachte warme stem deed haar opschrikken uit haar gepeins.
Haar ogen werden groot toen ze prins Devaux voor haar zag staan.
Stamelend bracht ze uit : "Hoe kan dit? Jij zou een kikker moeten zijn...."
Prins Devaux moest glimlachen. "Oh prinsesje, ik heb zo lang naar jou gezocht".
Als in een droom zweefde ze naar hem toe en lippen ontmoetten elkaar hartstochtelijk.
Ze kreeg de schrik van haar leven toen de prins opeens verdween.
Wanhopig keek ze om zich heen totdat ze aan haar voeten een kwakende stem hoorde....
"Dank je wel, prinses Goudfontein, voor deze bevrijdende kus".
Ontzet zag ze een glanzende groene kikker tussen het gras zitten die haar met grote ogen aankeek.
"Je hebt de vloek die je mij hebt gegeven, zelf verbroken...dank je daarvoor"
"Roodhaar had mij in een vlaag van jaloezie laten veranderen in wat ik nu ben, ik werd uiteindelijk heel gelukkig". Prinses Goudfontein ging zitten en staarde de kikker vol ongeloof aan.
"Jouw gewenste vloek veranderde mij weer in de mens Devaux en maakte de laatste jaren tot een eenzame hel, totdat ik jouw kus vond....dat was de voorwaarde".

Een prachtige kikker voegde zich bij de prins en vleidde zich lieflijk tegen hem aan.
"Lieve Goudfontein,.....dit is mijn grote liefde..."

Schrijver: Hans, 15 april 2003


Geplaatst in de categorie: kinderen

2.8 met 20 stemmen 2.105



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)