Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Blijven zitten

Ik had nooit gedacht dat het mij ooit zou overkomen.
Het gebeurde toch, blijven zitten in vier VWO.
Ik hoor nog mijn mentor nog zeggen dat we de komende jaren - als het goed is -met elkaar als klas zouden doorbrengen.
Het is dus niet goed.

‘Dan kom je wel bij allemaal lekkere wijven’, troost een medeleerling.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet opvatten.

Andere mensen, jongere mensen,
moet ik me opstellen als ervaren bovenbouwer of als nerd die is blijven zitten?

De vraag 'of ik er meer aan had kunnen doen' laat me niet los; ik probeer het te negeren om niet gek te worden van alle vragen er omheen.
Een schone lei. Ik vraag me af hoe schoon die lei is.
Ik heb dit jaar misschien gehoopt dat het zoals alle andere jaren zou gaan, met pieken en dalen, tevreden zijn met een 5,5 en tenslotte toch nog overgaan.
Hoe anders kan het nieuwe jaar gaan worden dan dit, kan ik nu wel mijn best doen, ben ik nu opeens beter in taal en wiskunde?
Ik weet dat ik het niet te zwaar moet opvatten, of wel?
Ik weet niet eens meer hoe ik dingen moet opvatten, ik weet blijkbaar nauwelijks wie ik ben.
Na een halfjaar wist ik al zo goed als zeker dat het me niet zou lukken, maar ik wilde het niet onder ogen zien, ik bleef mezelf voor de gek houden in de hoop gewoon over te gaan net als alle andere jaren.
Ik was te blind om te zien dat het verkeerd ging, maar mentaal ving ik de klappen toch wel op, ik werd stiller in de klas.
Ik heb mezelf nooit goed kunnen uiten op school: er zijn maar weinig mensen die me goed kennen. Ik weet ook niet precies bij welke groep ik nou eigenlijk hoor, ik ga meestal met wat mensen uit mijn klas of vorige klas om, lach met ze maar weet eigenlijk niet of ze me respecteren.
Blijven zitten scheidt de drukke, ambitieuze mensen van de bescheiden of juist al te drukke mensen die niet de kans hebben gekregen in te zien dat het anders moest…, of in mijn geval om mezelf te leren kennen.

Schrijver: Sjoerd, 24 april 2003


Geplaatst in de categorie: school

2.1 met 17 stemmen 1.937



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)