Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De eerste keer

Met mijn benen in de fietstassen en mijn armen stevig om haar middel, zit ik bij mijn moeder achterop de fiets.
Nu ik zeven jaar ben, mag ik voor het eerst mee naar de bibliotheek. Want ik kan al lezen!
En dat vind ik véél leuker dan met poppen spelen.
Als we er zijn en ze mij van de fiets tilt, pak ik snel haar hand en samen lopen we naar binnen.
Het ruikt hier wel heel anders dan thuis en op school; het ruikt hier… naar bladzijden denk ik.
Een mevrouw van de bibliotheek laat zien waar boeken voor kinderen zijn.
Als ze weggaat, blijf ik nog even stil op mijn plaats staan.
“Maar ze heeft niet gezegd, waar ik beginnen moet!”
Ik loop naar een van de boekenkasten, houd mijn hoofd een beetje scheef en lees dan op de achterkant van de boeken hoe ze heten. Als ik klaar ben met die rij, zak ik een beetje door mijn knieën en lees de rij boeken op, die daar onder staan en tenslotte ga ik op mijn hurken zitten voor de de alleronderste rij.
Dan naar de kast die ernaast staat: van links naar rechts en van boven naar onder; totdat mijn moeder komt en vraagt of ik al weet welke boeken ik wil lezen. Ik bijt op mijn lip en probeer snel een boek te vinden: welk boek zal het mooiste zijn en welke daarna?
Ik mag twee boeken uitkiezen, maar probeer ook het plaatje van het boek te onthouden, dat ik de volgende keer wil meenemen.
Dan moet ik de boeken op de hoge balie leggen. Op mijn tenen kan ik nog net zien wat daar gebeurt: de mevrouw van de bibliotheek heeft een ijzeren ding in haar hand; het klikklakt als ze er op drukt en dan staat er zomaar een paarsblauw stempel op een los briefje in het boek.
Nu mag ik de boeken meenemen en stevig in mijn armen klem ik ze tegen me aan.
Omdat hier zoveel te lezen is, vraag ik de mevrouw wanneer ik weer terug mag komen.
“Als jij de boeken uithebt, mag je nieuwe uitzoeken”, antwoordt ze.
“En wanneer is de bibliotheek weer open?” blijf ik aanhouden.
“Morgenmiddag om 2 uur” zegt ze.
De mevrouw lacht.
Mijn ogen lachen ook!

Schrijver: klaasje, 1 januari 2004


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.5 met 10 stemmen 943



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)