Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De vliegende Belg

Sobelair is failliet. Alweer honderden mensen die hun baan in de luchtvaart sector verloren. Het ter ziele gaan van onze nationale luchtvaartmaatschappij Sabena zindert nog na, en hier volgt alweer een nieuwe kaakslag voor al wie zijn brood verdient in het vliegwezen. Voor sommige mensen is het de tweede bittere pil op korte tijd, het lijkt wel een herhaling van toen.

Laat ons duidelijk zijn, het wordt nooit wat tussen de Belg en de luchtvaart. Al generaties lang hebben wij met zijn allen de staatskas gespijsd. Uit dat potje werd de laatste 50 jaar door de opeenvolgende regeringen gretig gegraaid om onze nationale luchtvaarttrots operationeel te houden. Ontelbare miljarden verdwenen aldus in de bodemloze put die Sabena ongetwijfeld was, of toepasselijker in dit geval, werden het onmetelijke luchtruim ingeblazen. Helaas, al die verspilde financiën hebben tot niets gediend. Zelfs een huwelijk onder politieke druk met Swiss Air, bracht geen soelaas. Wij geraken nog wel van de grond, maar voordat het landingsgestel is ingetrokken zijn wij alweer geland. Gelukkig leven wij in een klein landje, zodat wij gemakkelijk overal geraken met de wagen of de trein. Voor onze buitenlandse trips zullen wij echter voortaan een beroep moeten doen op KLM, Lufthansa of Air France.

Natuurlijk zijn er ook nog de talloze buitenlandse chartermaatschappijen die nu op Zaventem de plak zwaaien. Onze vakantievlucht naar de Spaanse Costa of naar de Filippijnen lijkt alvast verzekerd, dus daarvoor laat een doorsnee Belg zijn slaap niet. Voor wie minder op comfort is gesteld blijft er nog altijd de mogelijkheid om in Charleroi een toestel van Ryan Air te nemen. Dat men dan tijdens de vlucht een warme maaltijd moet missen is vast geen drama voor wie dol is op belegde broodjes. Dat de ruimte om de beentjes te strekken ontbreekt, is ook niet echt een argument om het niet te doen, want elke would-be kinesitherapeut kan je binnen de vijf minuten een aantal tips geven, om verkramping op een kleine ruimte tegen te gaan. Doch eerlijk is eerlijk, het blijft behelpen.

Daarom ben ik zo vrij om enkele maanden voor de verkiezingen een revolutionair idee de wereld in te sturen. Mijn voorstel is dat onze regering snel werk zou maken van de aankoop van een behoorlijk aantal heteluchtballons en een even aanzienlijk aantal mini zeppelins. Toegegeven, het lijkt primitief, maar op die manier blijven wij Belgen toch maar mooi vliegen. De nieuwe nog op te richten luchtvaartmaatschappij kan probleemloos haar thuisbasis hebben in Zaventem. Het moet mogelijk zijn om bij slecht weer, een van de vele leegstaande loodsen als veilige bergplaats te gebruiken. In het bestuur van de nieuwe maatschappij kunnen enkele plaatsjes gereserveerd worden voor vroegere excellenties van ‘Groen!’ Zij zullen zich daar direct thuis voelen, want naast héél goedkoop, vliegen we voortaan absoluut het milieuvriendelijkst van gans Europa.

Verre bestemmingen zijn op deze manier niet langer haalbaar uiteraard, maar met de heteluchtballons kunnen toch mooie toeristische tochten boven zowel de Waalse als de Vlaamse bezienswaardigheden worden georganiseerd. Binnen het kader van ons nationaal taalgekibbel is dat een niet te onderschatten argument. De zeppelins zouden dan weer gebruikt kunnen worden voor korte buitenlandse reizen, al blijven we hier dan wel afhankelijk van de juiste windrichting. Maar bij een flinke bries vanuit Nederland moet het toch mogelijk zijn, om zonder al te veel problemen tot in de buurt van Rijsel te geraken. Bij windkracht 10 vanuit de Bondsrepubliek Duitsland, moet het voor de echte avonturiers onder ons een uitdaging zijn om zonder natte voeten het kanaal over proberen te vliegen. Op die manier moet onze nieuwe nationale trots zichzelf kunnen ontwikkelen tot een absolute must voor buitenlandse toeristen.

Realistisch als wij Belgen soms kunnen zijn, hebben wij ditmaal dan ook meteen de zekerheid ingebouwd, dat bij een onverwachte tegenvaller, het sociale drama beperkt zal zijn. De financiële gevolgen zullen ons ook geen nieuwe kater bezorgen. En…ook niet onbelangrijk, ons afgedankt vliegend materieel zal niet in een of andere woestijn moeten worden gedumpt, maar kan probleemloos onder welwillende amateur vliegeniers worden uitgedeeld.

Schrijver: Adrienne, 1 februari 2004


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.7 met 18 stemmen 1.792



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
verfaillie ed
Datum:
28 december 2006
Email:
verfotogmail.com
DOEN!!!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)