Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Verslaafd?

Daar ligt weer dezelfde junk/zwerver in m'n voortuin te slapen als ik 's avonds thuiskom.
Ik hoor een zacht gesnurk als ik de post uit m'n brievenbusbox haal.
Politie bellen? flitst er even door m'n gedachten...
Nee ik bel weer de politie niet. Laat hem lekker slapen.
Hij ligt ook eigenlijk meer bij de buren in de voortuin dan bij mij.
Hij slaapt er regelmatig heb ik gemerkt, misschien wel iedere nacht?
Mijn eigen heuse huis-junk/zwerver.

Ineens vraag ik me af wie er nu de echte junk is.
Ik met m'n hoognodige nicotinestaafjes?
Iemand die eigenlijk geen junk in z'n voortuin moet of wil hebben. (volgens de maatschappij)
Eigenlijk bewonder ik de junk een beetje. Zie mijzelf ineens meer als een junk dan de junk.
Ben ik als 'keurige burger' niet de echte, werkelijke junk?
Ik verslaafd aan een dak boven m'n hoofd, mooie spullen in m'n huis. De te dure televisie die ik uiteindelijk toch kocht.
Rare behoeftes waar ik mezelf uit de naad voor werk. Verslaafd aan het geld, want ik wil steeds meer.
Endorfines razen door m'n lijf als ik op m'n werk te horen krijg, dat ik als bonus een dertiende maand mag ontvangen.
Het is okee, het mag...ik werk ervoor! Voor wat, hoort wat...

Of ben ik gewoon gehersenspoeld, verslaafd gemaakt, 'n politiek correcte junk?Hoe correct is de politiek nu werkelijk?
Nee, dan mijn huis-junk. Die wil alleen een shot, een trip scoren.
Niet meedoen aan de maatschappij, zoals "het hoort".

"Ze kunnen de harde realiteit niet aan, vluchten in drugs". Is dat zo?
Of zijn junks stiekem de eigelijke slimmerikken hier?
Weigeren om mee te doen aan de maatschappelijke molen.
Dat zij de enigen zijn die doorhebben dat de rest gehersenspoeld is.
Hopend op betere tijden dat wij de gespoelden niet meer bestaan. Zichzelf drogeren om er niet aan mee te kunnen doen. Bewust spuiten om niet gehersenspoeld te kunnen worden door de maatschappij.

Wij ondertussen zo "behandeld" dat we afkeer van ze hebben, we ze niet in onze voortuin willen hebbben, vinden dat ze moeten afkicken en zich bij ons aan moeten sluiten. Wie is nu zielig? Wie is de werkelijke junk?

Ik lig in bed, lekker warm. Denk aan de junk die ligt te slapen in m'n voortuin.
Gedachten, stel ik nodig hem uit om bij me te slapen, naast me lepeltje-lepeltje mijn armen knuffelend om hem heen. Nee, hij is vies, en stinkt...
Nou ja, niet denken, nu slapen....morgen weer werken.

Schrijver: Cas, 24 januari 2005


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.2 met 14 stemmen 1.403



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)