Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

leefregel 257. Het nooit tot een breuk laten komen.

Dit loopt altijd uit op schade voor de reputatie. Iedereen deugt als vijand maar niet als vriend. Weinig mensen kunnen van nut voor ons zijn, bijna alle ons schaden. Zelfs de adelaar nestelde niet meer veilig aan de borst van Jupiter vanaf de dag dat hij ruzie kreeg met een kever.
De heimelijke vijanden die op een kans loeren, gebruiken de hand van de openlijke vijand om het vuur op te stoken.
Uit vrienden met wie men ruzie heeft gekregen, ontstaan de ergste vijanden. Aan de grieven van de anderen voegen zij hun verbittering toe.
Van de toeschouwers spreekt elk er over zoals hij denkt, en denkt er over wat hij wil. Zij veroordelen beide partijen omdat het deze of in het begin aan voorzichtigheid heeft ontbroken of in het eind aan geduld, en altijd aan wijsheid.
Als verwijdering onvermijdelijk is, dan moet zij ook vergeeflijk zijn: een verkoeling van de vriendschap is beter dan een uitbarsting van woede. Hier komt de kunst van een eervolle aftocht goed van pas.

Schrijver: Baltasar Gracian
Inzender: jos zuijderwijk, 3 maart 2005


Geplaatst in de categorie: politiek

2.9 met 7 stemmen 1.021



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
jos zuijderwijk
Datum:
5 maart 2005
Email:
De tweespalt in zichzelf zo leuk verwoord door Ari, is ook in mij. Zij wordt mede zichtbaar als de laatste woorden in de heerlijk informatieve biografie gelegd worden naast de lijfspreuk van Pim Fortuyn: "ik doe wat ik zeg, ik zeg wat ik doe".
Mooi werk redactie, ik ben benieuwd wat de lezers denken en wat ze zeggen.
Naam:
ari vlasblom
Datum:
4 maart 2005
Email:
arivlasblomhotmail.com
Ik zal het hout gaan sprokkelen voor de brandstapel...maar geef eerst een 8.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)