Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Muzikaal correct

‘Of Hazes net zo belangrijk was als Haitink?’, vroeg iemand mij.
Ik was geen fan van Hazes, maar op een of andere manier raakte ik door deze vraag geïrriteerd.

Blijkbaar moeten we niet alleen politiek correct zijn, maar ook nog eens muzikaal correct. Oorspronkelijk een nobel streven voor veel intellectuelen, maar menigeen ging uiteindelijk toch voor de bijl. Hoevelen is het niet overkomen dat naarmate de avond vorderde, het promillage toenam en de muzikale correctheid afnam, de armpjes toch de lucht in gingen? Men voelde men zich eindelijk weer één. Met elkaar, en zelfs met de patsers en plebejers, de vaste aanbidders van Hazes. Nederland was weer even verenigd. Een beetje verliefd, een onbeantwoorde liefde, wie is dat niet overkomen? Ook een intellectueel heeft onbereikbare idealen. In klein verdriet is iedereen gelijk. Die straatjongen uit Amsterdam met zijn rijmwoordenboek verwoordde en bezong dat als geen ander.

Schrijver: Leon van de Weygaert, 14 april 2005


Geplaatst in de categorie: muziek

2.8 met 6 stemmen 1.185



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ridzerd
Datum:
19 april 2005
Email:
rmvdhome.nl
Men kan eigenlijk niet zeggen wie belangrijker is: Haitink of Hazes? Net zo min als men bijvoorbeeld kan zeggen wie belangrijker is: een bouwvakker of een kunstenaar? De muziek die Haitink als dirigent ten gehore bracht, zal ongetwijfeld moeilijker en 'hoogstaander'zijn dan die van Hazes, maar toch kon Hazes iets wat hij alleen kon en Haitink niet.
Naam:
jmz
Datum:
16 april 2005
Email:
In feite verzet u zich tegen de vegelijkingsdrang. Waarom kunnen we de dingen niet op zichzelf laten....

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)