Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Het meisje en de spin

Zie je daar.. dat meisje ineengedoken in het gras?
Ze huilde en de wolken deden met haar mee. Spelend met de grassprietjes en een spin bedenkt ze hoe het zou zijn als ze zich kon verschuilen in het groen.
Ze volgt het spinnetje bij haar voet dat zich een weg door het gras baant. Een spin die door de meeste mensen eng gevonden wordt, maar eigenlijk ook maar een angstig leven moet hebben, denkt zij.
Constant op z'n hoede moet zijn en hopen dat er niemand op hem zal gaan staan of dat er door verveelde kinderen een pootje wordt afgetrokken en hij niet vernederd wordt.
‘Hoe moet dat nu met 7 poten?’, zal het beestje denken. Of na meerdere keren: ‘Hoe moet ik nu verder met 4 of 5 poten?
Tot op een dag al zijn pootjes eraf zijn, de spin niet meer verder kan en dood zal gaan.

Zo voelt het meisje zich ook. Opnieuw heeft iemand iets van haar weggenomen. Ze wil eigenlijk niet meer wachten tot het weer gebeurt. Misschien moet ze hem maar vóór zijn en zorgen dat ze dood gaat. Kennelijk willen de mensen dat.
Het meisje is mensenschuw geworden.
Mensen die haar kant opkijken denken vast de vreselijkste dingen over haar. In haar hoofd worden al die dingen tegen haar verteld. Om ze niet te hoeven horen, niet te hoeven zien welk persoon die woorden zegt, kijkt ze maar weer snel naar de grond.
‘Hoe gaat het me je? Je ziet er somber en breekbaar uit’ werd er laatst tegen haar gezegd.
‘Waarom willen ze dat weten? Wat willen ze van me?’ ,vraagt het meisje zich steeds maar af.
Het gaat ze toch eigenlijk niks aan? Ze willen vast een bevestiging dat het meisje langzaam sterft. Dan kunnen ze er met anderen over lachen.
‘Vertrouwen’ is een mooi woord, maar voor dat meisje zo moeilijk toe te passen eigenlijk..

Ze pakt de spin en zet hem in het hoekje van de schuur, zo zit de spin in ieder geval even veilig. Het meisje rent naar haar kamer en duikt in bed. Hier kan haar niks gebeuren, ook al voelt ze zich gevangen in het web van een spin..

dat meisje... dat ben ik

Schrijver: Anouk, 10 september 2005


Geplaatst in de categorie: verdriet

2.5 met 2 stemmen 1.079



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)