Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

het nieuwe nederlands volkslied

Zoals bekend kennen weinig Nederlanders het Wilhelmus uit het hoofd. Begrijpelijk want wie kent die oude Wilhelmus nog en wie weet waar Nassau ligt. Ook de tekst is uit een grijs verleden.
Geen hond snapt dat.

Dus ik de knuppel in het hoenderhok gegooid. Dat gaf me toch een lawaai. Een echte Nederlandse Polderoverleg Commissie moest uitkomst brengen.

Ome Arie uit de Jordaan, Karel Visser uit Feyenoord en Henri de Geul uit Maastricht waren bereid te polderen.
Natuurlijk was ik de voorzitter immers er moesten ook knopen doorgehakt worden. En knopen gingen er over de tafel.
Ieder bier schept zo zijn eigen knopen is mijn conclusie.
Het polderwater kwam soms tot onbeheersbare hoogte.
Voor de beslissende bijeenkomst te Maastricht was de conferentieruimte ook van buiten al opgehoogd met zandzakken.

Tijdens het stemmen over de uiteindelijke tekst waren de heren al in kennelijke staat. Ze wisten dat ze konden blijven slapen.
Maastricht is nu eenmaal gastvrij.
Het was voor mij dan ook niet zo moeilijk om mijn eigen tekst door te drukken. Het kostte wat borrels en bier maar daarna kon ik in alle rust het besluit nemen.

De Rijksvoorlichtingsdienst had names Hare Majesteit laten doorschemeren, dat de melodie onveranderd moest blijven.
Dit om ouderen de kans te geven de oude tekst zachtjes mee te zingen.
Het is dus een echt vollukslied geworden. geen getob meer met de geschiedenis, geen oude figuren meer over de vloer, kortom rechtstreeks uit de kroeg.

In het tv programma Het Volksleven van aanstaande zondag
zal onder begeleiding van de Koninklijke Fanfare De Polderschuiten uit Waterswoude het Gereformeerd Gemengdkoor Jubilate Gladiolus uit Slaphorst het lied aan het volk presenteren

Ik wijs u er nogmaals op dat de melodie onveranderd is gebleven
en dat de tekst als volgt luidt:


titel: Me Soethout As Geweer


so soet as unnu droppie
un lollie uit du bus
be jij mu fainu moppie
ik gif j,un dikku kus
gin meit gif mir
die andag
so klef en kir op kir
wie hat ta mogu dromu
me soethout als gewir

wa fain so desu romansu
geluk mun innug dil
ju ben un bruit me kansu
je ben mu ech tu veul
un lefelang
veul keinder
en bijslag in mun sak
ju borsten sijn mu pilare
mu daguluks gubak



Lang leve Nederland en Oranje!

Schrijver: julius dreyfsandt, 19 september 2005


Geplaatst in de categorie: humor

2.0 met 2 stemmen 903



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)