Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Gewoon punten tellen

Niet alleen jaloerse blikken, maar zeker ook geërgerde en geïrriteerde blikken vallen me ten deel als ik met mijn cabriootje door de zondagse dreven tuf.
Vooral van fietsers en wandelaars. Zij immers verpesten het milieu niet? En ik ik wél!

Inderdaad doe ik dat op dat moment. Maar wie van die moraalridders weten er, dat ik op andere vlakken juist weer heel zuinig omspring met datzelfde milieu?

Ik heb echt geen afwasmachine, geen droogtrommel, geen senseo-apparaat, geen dvd-speler, geen electrische grasmaaier of heggenschaar. Geen bromfiets of scooter.
Verder eet ik alleen groenten van het seizoen, eet ik nooit sausjes uit pakjes. Drink nooit frisdrank.
Om die laatste dingen te produceren wordt heel wat energie verbruikt!
Ik stap vrijwel nooit in een vliegtuig, en een zonnebank staat er ook al niet in mijn huis.
En zo zijn er nog heel veel dingen, die ik NIET doe.

Alleen staan die zaken niet zo in the picture. Ze vallen niet zo op. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik de mensen die die apparaten wel in huis hebben veroordeel. Nee, het brengt me juist op een idee!

Eigenlijk zouden we aan elke activiteit die energie kost een puntensysteem moeten geven.

Zoveel kilometer autorijden; zoveel punten.
Voor verlichting van het huis; zoveel punten.
Enzo verder. En dan iedereen een redelijk aantal punten geven, waarbinnen hij kan "shoppen".

De één besteedt zijn punten aan dit, de ander aan dat.
Maar we weten dan van elkaar, dat we ons bewust zijn van waar we mee bezig zijn.
Zodat we niet met een scheef oog naar anderen gaan zitten kijken. Als ze in onze ogen te veel energie verspillen.

Een soort SonjaBakkeren dus!! Wie weet wordt het nog een hype!!

Schrijver: Rina van Dijk, 5 juli 2007


Geplaatst in de categorie: maatschappij

2.0 met 7 stemmen 618



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Günter Schulz
Datum:
6 juli 2007
Email:
a.g.schulztiscali.nl
Wat een eenvoudig en vooral ludiek idee - daarmee heb je een punt. Ben blij dat je nog schrijft, want het bleef een tijdje stil. Graag en met waardering gelezen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)