Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Op de valreep literair verbonden met Rilke

(voor Erika Mitterer (1906 - 2001))

Je bent geboren op 30 maart 1906 in Hietzing, een wijk in Wenen. Jouw moeder was Antonie Loeb uit Westfalen en jouw vader was Rudolf Mitterer, een architect en spoorwegambtenaar uit Neder-Oostenrijk. Jij woonde aan de Einwanggasse 19. Je ging naar de Volks- und Bürgerschule der Lehrerinnenbildungsanstalt en het privé-Meisjeslyceum Luithlen. Je las de wereldliteratuur en vooral Goethe, Tolstoj en Dostojevski. Je wilde een sociaal beroep uitoefenen en vanaf 1924 deed je specialistische cursussen voor menselijke verzorging bij Olse Arlt. Op 31 mei 1924 begon je met Rainer Maria Rilke te corresponderen en stuurde je hem jouw gedichten. Rilke was op 4 december 1875 in Praag geboren. In 1925 ging je naar Italië en in november 1925 bezocht je Rilke in Muzot. Vanaf 1926 was je verzorgster in diverse deelstaten van Oostenrijk.

Op 29 december 1926 overleed Rilke in het Sanatorium Valmont sur Territet bij Montreux. Je was intens bedroefd. In 1927 ging je naar Frankfurt en Heidelberg, waar je met veel schrijvers en kunstenaars bevriend raakte, o.a. de schrijver/dichter/arts Hans Carossa, getrouwd met Valerie Endlicher, met wie hij een zoon kreeg, Hans Wilhelm. Met Hedwig Kerber kreeg hij een dochter, Eva. Na het overlijden van Valerie hertrouwde hij met Hedwig. En de dichter/letterkundige Friedrich Gundolf, getrouwd met de schrijfster/econoom Elisabeth Salomon. Samen met de pianiste Agathe Mallachow kreeg hij een dochter, Cordelia Gundolf (1917 - 2008), expert in de Italiaanse literatuur. De familie Gundolf was bevriend met Albert Einstein. Friedrich overleed op 12 juli 1931 in Heidelberg door kanker. Hij werd 51 jaar. En de schrijver/dichter Theodor Däubler, die op 13 juni 1934 in het Sanatorium van St. Blasien door tuberculose overleed. Hij werd 57 jaar.

In Salzburg bezocht je Stefan Zweig en via hem leerde jij de schrijver Felix Braun kennen. Je vertaalde gedichten van Anna de Noailles in het Duits. Je was vertaalster in Parijs en je werkte als mantelzorger in Burgenland. Je had nauw contact met de schrijfster/schilderes Käthe Braun-Prager en haar man, de filosoof Hans Prager, en met de Joodse dichter/toneelschrijver Ernst Lissauer (1882 - 1937), die een min en naar haatlied tegen Engeland schreef. In 1929 verscheen jouw dichtbundeldebuut 'Dank des Lebens'. In 1930 ontmoette je de schrijfsters Ricarda Huch en Lou Andreas-Salomé in Berlijn. Jouw vrienden waren de dichter Theodor Kramer en de schrijver/dichter Ernst Scheibelreiter. In 1930 overleed jouw moeder en ging je het huishouden van jouw vader doen en meer schrijven. In 1930 ontving je de Julius-Reich-Preis.

In 1931 reisde je naar Zwitserland en Zuid-Italië. Je ontmoette de schrijfster Paula Preradovic en de dichter Hans Leifhelm. Je bezocht Hans Carossa in Seestetten. In 1934 werkte je als verzorgster in Oostenrijk en je voltooide jouw roman 'Wir sind allein'. Je reisde naar Griekenland, wat 'Kehr nie zurück - Griechische Gedichte' opleverde. In 1937 trouwde jij met de advocaat Dr. Fritz Petrowsky. In 1938 werd Christiane geboren. In 1940 verscheen de roman 'Der Fürst der Welt', verkapt anti-nazistisch. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was je in Wenen en twee maanden in het zomerhuis in Kritzendorf. In 1942 werd Martin geboren en in 1947 Stefan. In 1948 ontving je de Literaturpreis der Stadt Wien. Je was bevriend met de danseres/actrice Grete Wiesenthal. In 1950 verscheen 'Briefwechsel in Gedichten mit Erika Mitterer' van Rainer Maria Rilke. In 1951 verscheen jouw roman 'Die nackte Wahrheit'.

Je werd bevriend met de schrijfster Imma von Bodmershof en haar man, de econoom Wilhelm von Bodmershof. Zij woonden in Schloss Rastbach in Gföhl, wat ouder dan 1159 is. In 1953 verscheen de meisjesroman 'Kleine Damengrösse' en in 1954 overleed jouw vader. In 1954 verscheen jouw toneelstuk 'Arme Teufel', in 1956 verschenen het toneelstuk 'Wofür halten Sie mich?' en de tragedie 'Verdunkelung', in 1959 'Wähle die Welt' en in 1962 'Jemand muss sprechen'. In 1965 ging je van het protestantisme naar het katholicisme en er volgden drie dichtbundels met religieuze gedichten. In 1968 maakte je een pelgrimstocht naar Lourdes.

In 1971 ontving je de Enrica von Händel-Mazzetti-Preis, vernoemd naar een Oostenrijkse schrijfster/dichteres, voor jouw roman 'Alle unsere Spiele'. Tot 1996 ontving je vele Oostenrijkse prijzen en onderscheidingen. In 1982 en 1983 hield je lezingen in Amerika. Van 1978 tot 1991 woonde je op de Rainergasse 3 in Wenen. In 1991 verhuisden Fritz en jij naar een bejaardentehuis, waar Fritz begin 1996 overleed. Op 14 oktober 2001 overleed jij in het bejaardentehuis op de Veitingergasse 147 in Ober-St.-Veit, Wenen. Je werd 95 jaar en je bent in het Wiener Zentralfriedhof begraven, waar veel beroemde componisten begraven zijn.

Schrijver: Joanan Rutgers
5 mei 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 35



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)