Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een beeldschone ziel in een onvolmaakte beeldenwereld

(voor Oda Krohg (1860 - 1935))

Jij bent geboren als Othilia Pauline Christine Lasson op 11 juni 1860 in Kristiania. Jouw moeder was Alexandra Cathrine Henriette von Munthe af Morgenstierne, geboren op 5 maart 1838 in Sint-Petersburg. Jouw vader was Christian Carl Otto Lasson, geboren op 3 juli 1830 in Kristiania en hij was van 1830 tot 1893 regjeringsavokat. Jouw ouders zijn op 28 mei 1857 in Kristiania met elkaar getrouwd. Jouw ouders waren nicht en neef van elkaar en zij kregen samen elf kinderen; Anastasia (1858), de componist Per (1859 - 1883), Alexandra (1862 - 1955), Marie (1864), Christian (1865), Wilhelmine (1867 - 1868), Emilie (1869), de zangeres Caroline/Bokken (1871 - 1970), Sophie Eisabeth (1873 - 1917), Elisabeth (1875 - 1919) en jou. Jouw oma van moederskant was de Russische prinses Anastasia Sergiewna Soltikoff/Saltykova (1810 - 1853), getrouwd met de kamerheer Christian Fredrik Jacob von Munthe af Morgenstierne. Zij was de eredame de tsarina en staatsvrouw koningin Desideria van Zweden en Noorwegen, getrouwd met koning Jean Baptiste Bernadotte. Graaf Sergej Saltykov, uit dezelfde familie, was de eerste minnaar van keizerin Catharina de Grote. Zijn vrouw was de hofdame Matryona Ivanovna Modesta Mons.

Jouw zus Caroline was een concert- en cabaretzangeres, getrouwd met de schrijver Michael Feofanoff en de advocaat/schrijver Vilhelm Dybwad, die eerder met de actrice Johanne Juell was getrouwd, met wie hij de zoon Nils kreeg. In de wijk Homansbyen in Oslo staat een bronzen beeld van Caroline, gemaakt door Joseph Grimeland. In 1881 trouwde jij met de zakenman Jorgen Engelhardt (1852 - 1921), met wie jij twee kinderen kreeg, o.a. Sacha. Op 16 mei 1881 overleed jouw moeder in Kristiania. Jouw broer Per overleed op 6 juni 1883 door een tumor in zijn gehemelte. Hij werd 24 jaar. In 1883 gingen Jorgen en jij uit elkaar. In 1885 werd jij de leerlinge van Erik Theodor Werenskiolds en Christian Krohg. Op 8 augustus 1885 werd in Brussel jouw dochter Nana geboren. De vader was Christian Krohg, geboren op 13 augustus 1852 in Vestre Aker, Kristiania. In 1886 debuteerde jij met het dromerige schilderij 'Japanse lantaarn', nu te zien in de Nasjonalgalleriet in Oslo. Jouw zus Alexandra trouwde in 1886 met de impressionistische schilder Frits Thaulow, met wie zij drie kinderen kreeg; Harald, Ingrid en Christian. In 1888 zijn Jorgen en jij officieel gescheiden en maakte Christian Krohg, met wie jij in 1888 trouwde, een schitterend schilderij van jou. Jouw handen staan heel stoer op jouw heupen geplant. Erik Theodor Werenskiolds was met de schilderes Sophie Marie Stoltenberg Thomesen getrouwd, met wie hij de geoloog Werner en de schilder/beeldhouwer Dagfin kreeg. In 1895 heeft Erik Bjornstjerne Bjornson geportretteerd.

Op 18 juni 1889 werd in Asgardstrand jullie zoon Per geboren, die kunstenaar/muralist werd. Edvard Munch had een zomerhuis in Asgardstrand en de schilder Hans Heyerdahl woonde er en inspireerde Edvard. Hans had samen met Werenskiolds en jouw man een particuliere school in Kristiania. 'Een idylle' uit 1906 van Hans vind ik persoonlijk erg mooi en fascinerend. Het doet mij aan het spontane tongzoenen met een superaantrekkelijke, van nature adellijke vriendin en muze van lang geleden denken, Hanneke Majoor, voor de niet-kenners van mijn autobiografische ontboezemingen. Per is in Parijs opgegroeid en hij studeerde bij zijn vader en Henri Matisse. Hij was ook krantenillustrator en tangoleraar. In 1915 trouwde hij met de textielkunstenares Cécile Vidil Jampa en in 1934 met Ragnhild Helene Andersen. Met Cécile kreeg hij de zoon/kunstschilder Guy, wiens tweede vrouw de actrice Sossen Anker Olsen was, de zoon Morten, een kunstschilder/graficus en de dochter Veronica. Jullie dochter, de kunstschilderes/tekenares/beeldhouwster/graficus Nana, trouwde in 1909 met de opperrechter Anton Martin Schweigaard. De graficus/schilder Johan Nordhagen was een leraar van haar. Van 1901 tot 1909 woonden jullie in Parijs.

Jij had een seksuele affaire met de schrijver/kunsthistoricus Jappe Jacob Nilssen, met wie jij in 1891 op de foto ging. Jullie liefdesrelatie verliep ongelukkig en Edvard Munch baseerde zijn schilderij 'Melancholie' op deze doffe domper. Jappe's debuutroman 'Nemesis' gaat over deze trieste affaire. Jij had ook een affaire met de schrijver/filosoof Hans Henrik Jaeger, beroemd vanwege zijn roman 'Fra Kristiania - Bohêmen' uit 1885. Hij was tegen het huwelijk en voor de volledige seksuele vrijheid tussen de seksen in dezelfde sociale klasse. Hij was bevriend met Munch, die hem in 1889 meesterlijk portretteerde. En jij had een affaire met de dichter/journalist Gunnar Heiberg, getrouwd met de actrice Didrikke Tollefsen en vanaf 1911 met Birgit Friis Stoltz Blehr. Zijn neef, de schrijver Helge Rode, was met de schrijfster/schoonheidsgodin Edith Nebelong getrouwd. Jij woonde met Christian in Berlijn, waar jij samen met Gunnar op een feest in de bar 'Zum Schwarzen Ferkel' aan de Neue Wilhelmstrasse was. Daar stemde jij de gitaar van de hypochondrische, schizofrene August Strindberg, wat hem zeer ontstemde, maar Gunnar verdedigde jou. De Noorse dichter Edvard Gabriel Finne verbleef ook veel in die bar. Hij overleed op 3 juli 1899 in Kristiania door een longontsteking en hij werd 33 jaar. Hij was getrouwd met Eline Rustad en in 1892 kregen zij een dochter. Zijn zus was de beeldhouwster Augusta Antonette Finne.

In 1897 verhuisde jij met Gunnar Heiberg en Per naar Parijs. Kort daarna werd Christian kunstinstructeur aan de Académie Colarossi in Parijs. Jij had een atelier in Montparnasse. Jij ontmoette o.a. Henri Matisse en in 1903 exposeerde jij in de Salon de Paris. In 1904 had jij jouw eerste expositie op de Salon d'Automne in het Grand Palais des Champs-Élysées. Matisse was er met 14 werken present, Cézanne met 31 werken, Kees van Dongen met 2 werken, Odilon Redon met 64 werken, Renoir met 35 werken etcetera. Jij bleef tot 1909 bij de Salon d'Automne betrokken. Christian en jij raakten later verzoend met elkaar en na de scheiding met Jappe Nilssen ging jij naar Christian terug en met hem naar Kristiania. De roman 'Zieke liefde' (Syk Kjaerlihet) uit 1893 van Jaeger gaat over de relatie van Jaeger, Christian en jou. Rond 1903 schilderde jij Christian, die op een trottoir zijn hoed afneemt. Jij schilderde hem eveneens zo in 1912 op de Karl Johans gate. Jij portretteerde o.a. Christian, Gunnar, de schrijfster/schilderes Aasta Hansteen, Johanne Juell, de schrijfster Rota Margrethe Vullum en de kunstschilder/prentenboekillustrator Ivar Axel Henrik Arosenius, die op 2 januari 1909 door een gebroken bloedvat overleed. Hij werd 30 jaar en hij is in de Östra kyrkogarden in Göteborg begraven. Zijn vrouw was Ida Adler en hun dochter was Eva.

Jappe Nilssen overleed op 8 februari 1910 in Kristiania en hij werd 55 jaar. Gunnar overleed op 22 februari 1922 in Kristiania en hij werd 64 jaar. Christian overleed op 15 oktober 1925 in Kristiania, nabij het Frogner Park, waar later veel sculpturen van Gustav Vigeland zijn geplaatst. Christian werd 73 jaar. Jij overleed op 19 oktober 1935 in Oslo door een zware griep. Jij werd 75 jaar en jij bent in de Var Freisers gravlund in Oslo begraven, net als Christian Krohg, Aasta Hansteen en Edvard Munch.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
2 april 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)