Kanttekeningen bij de rellen in Amsterdam
Na de rellen in Amsterdam, waarbij een aantal Maccabi-supporters het slachtoffer werd van daartoe opgetrommelde jongelui, is een aantal kanttekeningen te maken.
- laat politici in hun commentaar proberen te de-escaleren in plaats van olie op het vuur te gooien (o.a. Wilders, Schoof, Israëlische politici).
- laat Maccabi-supporters zich afvragen of massaal voetbalbezoek aan een buitenland prudent is als je eigen land volop in oorlog is.
- laat alle commentatoren zich afvragen op de vermelding van het geloof 'Islamistisch' bij de relschoppers klopt en/of relevant is.
- laat vermelding van 'anti-semitisch' achterwege als acties niet tegen het Joodse volk / tegen Joden vanwege hun geboorte of geloof gericht zijn maar gericht zijn tegen acties, die door het Israëlische regime zijn ondernomen.
Geplaatst in de categorie: moraal
- 1 - dag A: ik zie amper een excuus voor Wilders (die er een nare gewoonte van maakt olie op het vuur te smijten), voor Schoof (die er voor alle Nederlanders behoort te zijn) en voor de Israëlische politici (die quasi-handig de aandacht van het misdadige optreden van de Israëlische regering willen afleiden).
1-2- dag B.
- het is m.i. nooit te laat om te de-escaleren of daar een poging toe te doen. Ik erken dat het lastig is als mensen vooral emotioneel reageren maar we moeten proberen een beroep te blijven doen op hun verstand en hun geweten.
- dat de supporters dat zelf moeten weten, ervaar ik als een dooddoener. Als Israëliër ben je medeverantwoordelijk voor het regime dat aan het bewind is en draag je dus een afgeleide verantwoordelijkheid voor het misdadig optreden van deze regering. Ik vroeg en vraag me af of het dan prudent is (als er nog tientallen landgenoten in gijzeling zijn en tienduizenden Palestijnen van hun leven zijn beroofd) een voetbalfeestje te gaan vieren in een buitenland en dat ook nog in een land, dat voor en groot deel begaan is met het onvoorstelbaar vreselijke lot van de Palestijnse bevolking in de buurlanden van Israël.
- ik heb er geen idee van of de relschoppers gelovig zijn of niet. En als ze het al zijn of ze tot een bepaalde geloofsgroep behoren. Ik houd er ook niet van wanneer alle christenen onder één noemer worden gebracht. De moslims die ik ken gedragen zich zeer netjes en sociaal en ervaren dit label dat generaliseert als kwetsend.
- het wordt steeds meer een gewoonte om allerlei uitingen tegen het Israëlische geweld in Palestijnse gebieden anti-semitisch te noemen. Een gevaarlijke ontwikkeling, die de Joodse gemeenschap beslist geen goed doet. Antisemitisme heeft in praktische heel de wereld een verschrikkelijke geschiedenis, die we onder geen beding moeten (laten) herhalen.
Daarom mijn pleidooi om een duidelijke onderscheid te maken tussen anti-semitisme (nooit te rechtvaardigen) en het verfoeien en bestrijden van Israëlisch onrecht.
[Dat de jongelui op scootertjes in Amsterdam te keer zijn gegaan op een wijze die sterk afkeurenswaardig is lijkt me voor zich te spreken.]
Mijn commentaar op de door jou aangevoerde punten:
- De-escaleren is een gepasseerd station m.i. Puur ingepompte haat laat zich nauwelijks de-escaleren.
- Dat mogen die supporters zelf weten denk ik. Heeft niets met de oorlog te maken
- Afvragen is prima. Dat het echter voor een groot gedeelte gerelateerd is aan verwerpelijk moslimfundamentalisme klopt m.i. en is zeker relevant in mijn optiek
- Ja in dat geval zou je “antisemitisch” achterwege kunnen laten. In dit geval ging (gaat) het echter om fysiek gewelddadige acties tegen Joden omdat ze Joden zijn. Daar is een woord voor: antisemitisme