Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Hoop

Hoop doet leven zegt men wel eens.
Toch heeft het voor mij niet altijd goed uitgepakt.
Mijn leven lang bleef ik hopen en dat doe ik nog steeds.
Het maakte mij wel tot een erg positief mens.
Maar toch, als je steeds weer teleurgesteld wordt, kan de grootste HOPER het niet meer aan.
Ik word er een beetje sceptisch merk ik.
Mijn naïeve hoop ben ik bijna kwijt.
Eigenlijk hoop ik soms op niets meer, omdat de hoop zo vaak wordt bedrogen.
Ik hoop op mensen die hun beloftes nakomen.
Nooit of heel weinig doen ze dat.
Toch als er één mens zijn belofte toch nakomt, ben ik direct weer vol vertrouwen.
Het komt allemaal wel goed bedenk ik me dan.

Misschien dat ik overal te zwaar aan til?
Dat ik de woorden te letterlijk neem?
Ik zal wel iets fout doen in mijn beredeneringen.
Het kan toch niet zo zijn dat iedereen zo maar iets zegt en er nooit meer op terug komt?
Zou ik dan de enige zijn, die meent dat wat gezegd en beloofd is, nagekomen moet worden?
Het is eigenlijk al een wonder dat ik er nog steeds naïef van uit ga dat mensen doen wat ze zeggen of beloven..

De keren dat er iets niet doorging, wat wel beloofd was, zijn legio.
Ik wil eigenlijk niet meer hopen.
Toch ben ik bang dat ik dan een zuurpruim word.
Wat voor mens zou ik dan worden?
Misschien is het verstandiger dat ik relativeer en wat nuchterder word.
Ik heb het zo slecht nog niet.
Soms zijn mensen heel goed voor mij.
Eigenlijk erg vaak bedenk ik me nu.
Misschien moet ik de hoop niet meer zo belangrijk vinden en me wat meer met mezelf gaan bemoeien.

Misschien dat er dan toch geen zuurpruim ontstaat, maar dat ik gewoon een mens blijf, zoals alle anderen.
Misschien wel een erg positieve mens.

Schrijver: Eva Mensch, 17 december 2006


Geplaatst in de categorie: emoties

3.2 met 12 stemmen 1.941



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva
Datum:
24 augustus 2007
Email:
Evanderschello.nl
Wat lief dat mensen zichzelf hierin herkennen en je dat ook mededelen.
Ik blijf toch maar weer hopen :)
Naam:
Bé Westerhuis
Datum:
29 april 2007
Door vele teleurstellingen herken ik mij hier volkomen in.
Maar men komt er steeds sterker weer uit.
Blijf hopen, er zijn ook goede mensen.
“Hoop doet leven”
Naam:
Marieke
Datum:
27 december 2006
Email:
Mariekeodekerken.net
Dit klinkt echt heel bekend. Mijn motto is altijd: Trust you hope. Maar ik ga er steeds meer aan twijfelen. Het is mooi om in iets moois te geloven, maar het is zo'n enorme teleurstelling als het toch steeds zo ver weg lijkt.
Naam:
Suzanne
Datum:
19 december 2006
Nee Eva....ook ik ben te vaak en te veel teleurgesteld in mijn verwachtingen, en begrijp je echt goed.
Ik merk dat ik er een hardere opstelling door krijg.......vertrouw nergens meer in......
Jammer dat mensen zo egoïstisch zijn ...ikke...ikke.......
Naam:
Rina van Dijk
Datum:
19 december 2006
Beloftes worden vaak goedbedoeld gedaan, maar ze zijn vaak ook een beetje vaag.
Het klinkt zakelijk, maar trek onmiddellijk de agenda's als iemand belooft 'eens' langs te komen of iets voor je te doen.
Maak concrete afspraken. Je vist dan meteen diegenen eruit die hun beloften niet echt menen, en je weet waar je aan toe bent.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)