Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het open podium

De wereld zegt.....ik kan niet liefhebben, wanneer ik mezelf niet liefheb.

Gods Woord zegt: Heb anderen lief, zoals uzelf....

Eigenliefde, eigenwaarde, zelfbeeld, al die begrippen, mij niet onbekend.

Maar de diepere definitie van het omschreven woord is soms een best ingewikkeld begrip voor mij.

Eigenliefde. Of heet het, zelfliefde? Jij bent het belangrijkste. Jouw belangen horen voorop te staan, immers doorgaans is er niet een ander, welke die van jou behartigt.
De enige die zichzelf, als eigen, kan presenteren, ben jij zelf. Anders word je gerepresenteerd, word je geleefd.

Wanhoop als hoop gepresenteerd, was het kwaad, zijn spelletje nooit verleerd.

Soms, veel vaker dan soms, hebben mensen een bepaald drama in hun leven nodig, om dichter tot zichzelf te komen. Tot wie jij in wezen bent. Jegens de buitenwereld, maar niet in de laatste plaats, gevoelsmatig....

Wie ben ik? Deze vraag brengt je meestal naar: wie was ik?

Een drugsgebruikerdje. Een jonge meid, met een complexe lijst aan eerder genoemde problematiek, die steeds langer werd beschreven.........door anderen wel te verstaan.
Gediagnotiseerd, je bent tot wie je gemaakt wordt, op papier.

En wanneer onoplettendheid en onderdrukking spelen, wordt wie je bent, overschaduwd tot wat je bent gemaakt. Borderliner. Automutilant. Drugsverslaafd, manipulatief, verlatingsangst.
Wie was ik nu eenmaal? Behalve dan een schim, uit het verleden?

Totdat ik kwam, waar ik nu ben. Later. Ouder. Verder.
En ik heet volwassen.

Ik heb woorden gegeven aan die vreselijke strijd...welke het ouder worden met zich meebrengt. Ik heb gevoelens leren erkennen, leren ervaren tijdens het spreken.
Ik richtte me op mijn sterke kanten, niet langer op mijn gebreken.

Ik moest mezelf leren kennen. En voelde de liefde, die nu vrijelijk kon te stromen. Eerder geblokkeerd, door de wonden uit het verleden voortgekomen. Bevrijd van de leugen minderwaardig te zijn.

Voelde ik me waardig. Sterker. Wijzer.

Toen er woorden waren,
om mijn verleden naar te vertalen,

kreeg ik het podium

om te leren stralen........

Schrijver: stephanie-Joy, 18 januari 2008


Geplaatst in de categorie: liefde

1.6 met 34 stemmen 1.572



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)