Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Snelwegschutter

Het is in wezen zo lachwekkend, die Biedermeier-ophef over een lelijke, maar rebellerende smurf, die met zijn na jaren sparen aangeschafte buks eindelijk denkt wat zinvols te doen door milieuvervuilers af te schrikken en hun luchtvervuiling stop te zetten. De politie staat voor aap en ja hoor, er is al een grijze auto gesignaleerd, die vermoedelijk een staatsgevaarlijke Rambo herbergt, misschien wel een fundamentalistische, doorgedraaide moslim, die na elk raakgeschoten schot 'Allah akbar!' raaskalt, zoals zovelen van zijn geïndoctrineerde, zinloze carnavalvierders. Kat-en-muis-spel, waar de vliegensvlugge muis tot nu toe in het voordeel is. Zolang hij geen dodelijke ongelukken veroorzaakt, heb ik geen problemen met zijn diepdoordachte autohaat. Ooit heb ik in een LSD-trip gezien dat auto's energie van de aarde stelen, dat doen ze op de benzinestations, geheel onbewust van hun criminaliteit, van hun aardehaat, ze putten de aarde uit en ze geven er niets voor terug, enkel luchtvervuiling en diepere gaten in de ozonlaag. Ze stelen de aarde leeg. De natuurlijke krachten van de aarde raken op, natuurexperts proberen de boel te redden, maar de destructie is aan de winnende hand. Eigenlijks zou de politie de beschoten autobezitters moeten inrekenen, maar aangezien zij zelf grof gebruik maken van die vervuilingsmachines, kiezen ze steevast de valse kant van een ontspoorde cultuur. Terwijl er in andere landen honderden sterven door honger en terreur, jagen onze blauwbroeken op een onschuldige schim, een Lucky Luck, die sneller schiet dan zijn schaduw, een Asterix met ingenomen toverdrank, misschien wel een buitenaards wezen. Het irriteert de dienders en het is niet zo gevaarlijk als drugsdealers en zware criminelen, dus gaan ze manmoedig de snelwegen op, wanen zich de redders van de mensheid, maar gaan met hangende pootjes naar vrouwlief, die gehaktballen met pittige saus heeft klaargezet, een Westmalle erbij en troostende massage. Alsof ze met Jack the Ripper hebben te maken, zo blazen ze de kattekwaadacties op, het is jagen op ongrijpbaar, maar wapenfilosofisch zwak wild. De geheimzinnige dader hanteert een luchtdrukgeweer, iedere boer heeft zo'n ding in zijn boerderij, misschien is het een gefrustreerde boer, die genoeg heeft van de oprukkende geluidsoverlast, waardoor zijn melkkoeien van slag zijn? Of het is een wijze filosoof, die wil optreden om de onthaasting te bevorderen? De absurde, zwaaropgevoerde snelheden en debiele stress-sferen in onze samenleving leiden tot zenuwslopende stoornissen en onacceptabele vermoeienissen. Alleen de zogenaamd sterken houden die beestachtige tempo's vol, maar hun inzinkingen volgen later. Ik snap die wanhopige acties tegen het overheersende autoverkeer wel, tegen de decadente zelfverrijking, de verloedering van verwende gemakzuchtigen, die geen weet hebben van de symbolische filosofie van de oerdegelijke schrikaanjager. Van mij mogen ze nu al een standbeeld voor hem,haar, hen oprichten!

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: filosofie

4.0 met 1 stemmen 100



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)