Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De 30-ste Nacht van de Poëzie

Ik besnuffel nog een keer het ticketgedicht van Ingmar Heytze, met een vlugge krabbel ondertekend, een aangenaam extraatje, waar hij wellicht een avond zijn hand lam mee heeft geschreven, hij spreekt als een magiër, 'De Nacht slaat aan, gaat als een kalme hartslag van licht over het water', griezelgriezel, wat ga ik daar in godsnaam toch beleven? Even eerder: 'De tijd verandert in een schip, het ruim zit vol verhalen, één daarvan ben jij'. Maar Ingmar, waarom sta ik dan niet op de lijst van voordrachtdichters? Je slijmt en kwijlt als een demente bejaarde, maar goed, ik vermoed dat je tijdens je presentatie viagra en speed slikt. 'Vraag je af waarom je geen taxi hebt genomen', zeg je quasi-betrokken, wel, Calimero, daar heb ik de centen niet voor en als rechtgeaarde dichter verfoei ik alle overdreven luxe, die geen avontuur oplevert, noch broodnodige lichaamsbeweging om de muzen te laten dansen. Op Google-maps heb ik de route in gedachten uitgestippeld, ik heb wel vaker door Utrecht gezworven, doe dat graag, dus ga ik met mijn gezelschapsdame de benenwagen nemen. De schouwburg is zelfs een monument, las ik, wel, ik ga eens goed in de boel wroeten. Volop feestvieren en daarna weer stompzinnig pijn lijden, de nare bijkomstigheden van het fysieke leven doorstaan en als een gammel betimmerd wrakhoutschip doorvaren. Als ik Komrij tegenkom, zal ik hem vragen op zijn eigen specifieke toon: 'Gerrit, hóe gaat het met jou?'. Verder wil ik even zonder zorgen genieten van de dichteressen, die ik veelal heb behandeld in mijn beschouwingenlijst. Sommigen zijn ook present op 'Dichter aan huis' te Den Haag, maar dat kan ik helaas niet betalen. Misschien volgend jaar, want het ziet er aantrekkelijk uit. Mijn gratis maandlot op de Vriendenloterij zal daar hoogstwaarschijnlijk niets aan veranderen. Maakt niet uit, ik vind mijn aanwezigheid bij de 30-ste al enorme luxe, ik hou jullie als freelance journalist op de hoogte, zal eerlijk aangeven wie mij het meeste raakten, al mis ik bij voorbaat wel Albertina Soepboer, die ik instinctief tot een van de grootste, hedendaagse dichteressen reken!
Nog eenmaal, om haar te onderstrepen, ALBERTINA SOEPBOER!

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 september 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.4 met 5 stemmen 697



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)