Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Vertel eens, literator...

Wat heeft mijn jarenlange literatuur studie mij uiteindelijk opgeleverd? Wat is de kern van mijn aanwinsten? Heeft de woordkunst mij bevredigd of had ik liever voor de schilderkunst gekozen? Toen ik als jongeling verzeild raakte in de kunstgeschriften van de Tachtigers, was ik meteen verkocht en heb ik hun werk tot op het bot opgezogen. Ik kreeg zelfs verschijningen van Frederik van Eeden, wiens werk ik expliciet heb doorworsteld. Als belangrijkste pionier-psychiater roemde ik zijn bevindingen en wezenlijke zoektochten. Ik waan zijn beschermende ziel nog steeds zeer nabij. Niet waan natuurlijk. Hij deed zelf aan spiritisme en seances met Engelse beroemdheden op dat gebied. Ik weet inmiddels dat de vele gestorvenen ooit ons op aarde blijvend beïnvloeden, omdat dit tijdelijke nauw verbonden is met het eeuwige en menselijke en goddelijke liefde boven alle kortzichtige, oppervlakkige schijnwerkelijkheden uitstijgen. Het aardse gedoe is slechts een tijdelijk vertier zonder diepgang of waardevolle intentie. Ik ben vooral beïnvloed door de werken en de biografie van Arthur Rimbaud, die nietsontziend zichzelf voor de bloeddorstige leeuwen heeft gegooid, heel diep is gegaan in zijn zelfdestructieve queeste, zijn leven in de waagschaal heeft gelegd, zichzelf tot in het extreme heeft uitgeput, alle roesmiddelen heeft gebruikt om tot literaire essentie te komen, er is gekomen en zelfs verder dan dat, heel de historische literatuur heeft overtroffen, zelfs de toekomstige literatuurpogingen heeft overwonnen, zichzelf ééngemaakt met de literaire God, literatuur overbodig gemaakt! Besef dát maar eens! Dán weet je dat het leven zelf literatuur is en dan zwijg je voorgoedt. Heb je geen woorden meer nodig. Ook geen verfstreken of beeldhouwintenties. Je hoeft simpelweg niets van de levensschoonheden meer uit te beelden, omdat je er direct van geniet! Dat is genoeg. Dat streelt de godenwereld zelfs meer dan de karige afbeeldingen. Van alle schrijvers wil ik graag Hermann Hesse extra benadrukken, want deze schrijver is als geen ander in de menselijke ziel gedoken en heeft met zijn beeldrijke, romantische woordspelingen onze menselijke gevoelswerelden bovenmate verrijkt. Ook al heb ik velen schrijvers ontdekt als ware virtuozen, in Hesse heb ik mijn literaire, geestelijke vader ontdekt, die mij voor altijd zal begeleiden, zonder somberheid, in volle vreugde, goed dan, okay dan, het is dus zo, na alle literaire zwerftochten beëindig ik mijn gewichtige ontdekkingsreizen inderdaad bij Hermann Hesse! Hij is voor mij de grootste schrijver aller tijden, ik kom daar nooit meer op terug, dus wees verzekerd van mijn oprechte inzicht en lees alsjeblieft nog vaak zijn sublieme, bovenaardse werken!

Schrijver: Joanan Rutgers, 6 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: idool

2.4 met 9 stemmen 142



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)