Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Devalueerdt de kunstsector?

Volgens de mediaberichten is er een wereldwijde crisis in de rijkste landen, wat we met z'n allen maar aannemen dat dat zo is, er worden bezuinigingen gedaan, door de overheid en door de burgers zelf, men is uiterst voorzichtig geworden, dat wil zeggen, een deel van de bevolking, want ik zie om mij heen nog genoeg mensen de kapitalistische uitwassen spekken en meedoen aan de weggooimentaliteit of wat te denken van de terrasjeselite, die openlijk het decadente roken voortzet en onnadenkend twee euro voor een glaasje hopwater betaald, terwijl je daar bij de supermarkt verderop een hele fles wijn voor kunt kopen. Als je toch je geld over de balk wilt gooien, schenk het dan liever aan de nog wel vriendelijke daklozenkrantverkoper of de voedselbankbus bij de flesseninleverautomaat. Bij geldcrisissen streept men al gauw de subsidie voor kunstzaken weg, zakelijke machthebbers zien kunstwerken als nutteloze bijzaken, die inpomping niet verdienen, totdat er kostbare uitzonderingen optreden, dan willen ze er wel naar omkijken, enkel om de economische waarde, niet om het esthetische voordeel, want daar malen ze niet om met hun hebberige, duivelse euro-ogen. Nee, ik weet wel zeker dat de kunstsector niet meedaalt met de financiële wereldcrisis, daar ware kunst alle aardse snertperikelen overstijgt, dat doet zij al eeuwen en wees eerlijk, er zijn wel barrere tijden geweest dan nu. Overdrijven is een misleidend vak, ondertussen rommelen de superrijken lekker door! 'Gelijke monniken, gelijke kappen' kan wel eens ons nieuwe ideaal zijn. De ik-mentaliteit is uiteindelijk zelfverwoestend, het stoot anderen af, het is agressieve dominantie, die irriterend en egocentrisch ten onder gaat, deze cultuur sabelt ons op met talloze zelfbevredigende speeltjes, die ons afhouden van ware communicatie, laat staan van fysieke tederheid, wat inhumane devaluatie is. Zonder fysieke aanrakingen bloeden onze zielen dood, alle nepcontactmiddelen veinzen liefdevolle nabijheid, maar het is de illusie ten top en er heerst daarom een massahysterie aangaande illusionaire, tijdverslindende nepcontactmiddelen. De tekort komende werkelijkheid wordt angstig tot taboesferen verdreven. Ik voel me net zo wanhopig als Richard Gere in zijn waanzinnige vertolking van de manisch-depressieve Mr. Jones, die alles wat hij aan vitaliteit heeft, weggeeft, die waarlijker leeft dan de ingedutte kuddegeestslaven rondom hem. Hij wordt op het nippertje gered door zijn vrouwelijke psychiater, met wie hij gelukkig en passioneel verder leeft. Of neem Juliette Binoche, die zo schitterde in 'The English Patient', de filmkunstenaars blijven populair en terecht, want hun prestaties zijn vaak aardetergend en evenaren de grootste kunstuitingen. Het huidige, miezerige kabinet mag dan kunstvijandig zijn, ze kunnen met al hun debiele maatregelen nooit de kunstwaarden omlaag halen, linkse hobby's? rot toch op zeg! Vele ware kunstenaars waren superrijk en zeg maar op VVD/CDA/PVV-niveau, dus is hun dwaze visie hoogst onterecht. Ze bijten in hun eigen staart van nepgoud, van Chinese plastic rommel, van holle arrogantie.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 november 2011


Geplaatst in de categorie: kunst

3.2 met 5 stemmen 116



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
4 november 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Weet je wat ik kunst vind? Mensen met stalen gezichten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)