Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Hunteláááááártjeééé!!!!!

Alsof ik erbij zat op de tribune, toen Klaas-Jan Huntelaar als een veelbelovende raket in de tweede helft tegen Duitsland eindelijk mocht meespelen van Bert en Ernie. Het spoorde Robin van Persie aan om zijn treffer te schoppen, zo werken die dingen op topniveau. Het zijn gewoon elf superego's, die strijden om hun eigen imago's op te poetsen en het liefst van extra euro's voorzien, want scoren levert grof geld op. Ik gaf eerder hoog op over Huntelaar, maar daar moet ik gedeeltelijk van terugkomen, gezien zijn acte de présence. Klaas Stuntelaar bakte er slappe patat van en zijn beentjes deden niet wat ik van hem mocht verwachten. Toch verdient hij het om nu de volle wedstrijd tegen de rappe Portugezen mee te spelen, al is het alleen al om zo'n impulsieve spits zijn gang te laten gaan, want we hebben nu echt mallotige tactiek nodig om nog te kunnen winnen. Chaos creëren en met pure passie er hard tegenaan gaan. Misschien verschijnt mijn oproep als mosterd na de maaltijd, maar dan nog, heeft het aan mij niet gelegen. Kan die oranje kitsch weer van de straten en uit de winkels, ook wel een prettig idee. Wie bedenkt die achterlijke prullaria toch? Uitslagvoorspelsjalen gratis bij twintig euro besteding bij Albert Heijn. Echt, je ziet sommigen er trots mee rondlopen en ook nog braaf een uitslag aangegeven, alsof ze orakels als octopussen, olifanten, goudvissen en meeuwen zijn. Bij al die onzinnige, afstompende, banale rotzooi is het geen wonder dat Europa failliet dreigt te worden, want in de andere EK-landen zal het wel niet anders zijn. Of neem die plastic geluksvogeltjes van de C-1000 (één bij besteding van vijftien euro), die kleine misbaksels slaan echt nergens op en een geluksvogel word je niet door zo'n piepend gedrocht. Zelfs de opera-zanger Ernst Daniël Schmidt figureert in de C-1000 promotie-reclame. Flink wat steken los. Waarschijnlijk met gratis wijn dronken gevoerd. Het gaat dan ook slecht met de aandacht voor opera, zo gaan die zaken. Door het stof en de modder kruipen. Mager naar je vakgebied verwijzen. Dan ben je echt een loser op niveau. Maar waar had ik het ook al over? Juist, de wedstrijd Nederland - Portugal. Ik vermoed nu al geweest. Het natuurlijk nog steeds als dit en dat, maar dan moet je wel een rasoptimist zijn en niet willen zien dat het Oranje-team geen echt team is, maar verwende miljonairs, die her en der zijn weggeplukt om ons land op redelijke wijze te vertegenwoordigen, wat de meesten best wel willen doen, maar door de versnippering van elftallen kost het globaal gezien veel meer tijd om tot een op elkaar ingespeeld elftal te komen. Snel-snel is ook een negatieve factor. Er kleeft teveel (financieel) gerommel aan elke individuele speler en dat uit zich in een disfunctioneren als team. Het individualisme is doorgeschoten naar falende praktijken. Kijk naar zo'n Ronaldo, die voor zijn vrije trap als een Spartaanse strijder wijdbeens de vijand probeert te imponeren, zogenaamd zeker van zijn zaak, maar hij mist keer op keer, terwijl hij één van de duurste spelers is en men altijd grootse dingen van hem verwacht. De verwachtingspatronen voor vele voetbaliconen liggen ook veel te hoog, net zo hoog als hun exuberante salarissen. Ze worden als halfgoden aanbeden, maar ze maken dat maar mondjesmaat waar. Voetbal is uitgegroeid tot een massahysterie en als substituut voor oorlogsvoering, wat meegenomen is, maar net als in echte oorlogen gaat er verschrikkelijk veel mis en strijken daadwerkelijke miskleunen gek genoeg toch met de financiële eer. Er wordt een sportieve mythe in stand gehouden, die tot in de diepste kern zo rot als een rotte appel is. En dan heb ik nog niet eens gesproken over dat asociale, incompetente, losgeslagen, brutale, weerzinwekkende tribunevolk, wat deze hele ordinaire santenkraam onbewust in stand houdt. Een verlies van Oranje zou in mijn visie wel eens nodig moeten zijn om de ballen weer in eigen hand te hebben. Het grote geld de pot op en weer beginnen bij de basis!...

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 juni 2012


Geplaatst in de categorie: sport

1.1 met 7 stemmen 162



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
E van hamburg
Datum:
16 juni 2012
Email:
edterbregge.eu
Je houdt zeker niet van voetbal.
Zit een zekere waarheid in je verhaal.
Kijk er niet naar, hoef jij je er ook niet aan te ergeren.
Doe je eigen ding en bemoei je niet met voetbal.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)