Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het beschrijven van een cirkel

Ziek zijn, is een cirkel willen beschrijven en is een beschrijving van een ziekteproces.
Een proces om terug te keren naar de bron.
Drinken bij de bron, bij ziekte, is een gezondmakingsproces, is lijden en hopen, is nadenken en werken aan herstel.
Ziekte staat gelijk aan een poging tot een cirkel beschrijven, staat gelijk aan een "gezondmakingsproces".

Ziekte is gelijk aan een poging tot een verwerkingsproces
Is beter worden
Is beter worden dan men was
Is volmaakter een hele cirkel kunnen beschrijven.

Ziekte is ziek zijn en met een lamme arm willen tekenen. Soms helpt rust, soms is men chronisch aangedaan. Dan blijft de arm lam en de cirkel onderbroken.
Een hulpstuk om de cirkel rond te maken kan dan rust geven.

Soms wil men geen hulpstuk.
Iemand kan er voor kiezen om ondanks de pijn, het lijden te onderzoeken.
Teruggaan naar de bron, naar het ontstaan van de cirkel.
Eén zijn met het begin.

Ziek zijn is menselijk falen.
Durven falen, is moedig zijn.
Is ophouden met streven als je halverwege bent, omdat je innerlijk bent geknapt,
Versteend,
Vergroeid,
Verroest.

Ziek zijn is ook een vorm van gezond verstand.
Iets dwingt mij om de terugtocht te aanvaarden, op het moment dat de situatie teveel gevaar met zich meebrengt.

Ik ben ziek van de liefdeloosheid
Of van verdriet of
Van een destructief verlangen om de destructie zelf te vernietigen.

Ziekte is oxidatie van iets wat al een onnatuurlijke loop neemt.
Heb ik een bewuste destructieve daad nodig om het destructieve wat mij teistert te vernietigen?

Twijfelen tussen het agressieve zijn en het liefdevol opnemen van het zieke in het gezonde.
Ik voel beide strijden.
Ik ben beide.
Wordt de zieke gedwongen te kiezen temidden van de schokkerige bewegingen die hij maakt om vooruit te komen?

Hoe integreer ik datgene wat mij beangstigt en deel uitmaakt van het wezen dat ik zelf ben?
Hoe herteken ik het vertekend beeld dat mijn blikveld gevangen houdt?

Ik ben een kwart cirkel
een halve
een driekwart
En ondanks de verkramping om die laatste kwart neer te zetten en ondanks dat mijn onvermogen blijft, ben ik.

Iedere zieke ontwerpt zijn prothese.
De ziekte stuwt mij voort en om een ziekte proces tot een goed einde te brengen, is creativiteit en eenheid met al het zijnde vereist.


Zie ook: http://oermirm.blogspot.com

Schrijver: Irmlinda de Vries, 30 september 2012


Geplaatst in de categorie: ziekte

4.4 met 8 stemmen 669



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
1 oktober 2012
Email:
joke190411hotmail.com
Mooi geschreven Irmlina ja het is waar, door ziekten ontdekken veel mensen hun creativiteit.
En dat geeft dan heel veel kracht en inzicht in hun eigen persoonlijkheid.
Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
30 september 2012
Email:
ajkuperushotmail.com
Dit is een hartenkreet met alleen maar ware woorden die jij in sublieme zinnen hebt gegoten. Vooral de laatste alinea van 30 woorden spreekt mij erg aan; 'k herken in jouw woorden de kracht die mijn leven weer enigszins op het goede spoor hebben gezet...!
Naam:
Thomas Koppelaar
Datum:
30 september 2012
Email:
thomaskoppelaaryahoo.com
Jouw schrijven is heel compact en treffend neergezet, Irmlinda !

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)