Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Ai Weiwei gaat alsmaar extremer

De 56-jarige, Chinese, baanbrekende kunstenaar Ai Weiwei heeft opnieuw een expositie georganiseerd in het Groninger Museum, getiteld 'Fuck Off 2'.
Ai is geïnspireerd door het dadaïsme van Marcel Duchamp, je weet misschien wel, van die losgerukte pispot, die opeens kunst bleek te zijn.

De expositie van De Ploeg viel behoorlijk tegen. Enkele Ploegers waren o.a. Johan Dijkstra, Jan Wiegers, Alida Pott en Hendrik Werkman, de bekendste. Bij ieder 'schilderij' dat ik zag moest ik aangenaam schaterlachen, daar een kind de was kan doen en de titels de kliederlading moeten dekken, wat ook volledig mislukt. De slecht gekozen kleuren werden ook nog eens slecht aangebracht. Het is niet eens naïef te noemen, maar een regelrechte mislukking. Een ploeg zinloze prutsers.

Voordat je het domein van Ai Weiwei betreedt, word je gewaarschuwd voor de mogelijk schokkende beelden. Ik zag Chinese gevoelloosheid en enge, angstaanjagende afbeeldingen. Op een flatscreantelevisie wordt een soort pornofilm getoond met versterkte oerwoudgeluiden. De vrijage ziet er knullig en onbenullig uit. Op een ander scherm zie je een kunstenaar aan het werk, terwijl hij steeds boos zijn stoel hard op de grond verplaatst. De filosofie ontging mij totaal.

In een grote ruimte hangen veel kleurenfoto's met bewust uitdagende foto's, zoals een naakte vrouw, die haar schaamlippen uiteen trekt tot een ongekend grote kano. Of een homo met een plastic zak over zijn hoofd, terwijl zijn sekspartner over hem heen pist. Of een naakte kut met een rokende sigaret erin en een op de rug liggende man met een stijve lul. Hoe meer Ai wordt onderdrukt, hoe extremer hij naar zijn kunstbeelden grijpt.

Een uitgekozen kunstenaar heeft veel coca cola zwaar verhit en het resultaat is een zwarte, stinkende kolenberg, waardoor je het wel laat om nog coca cola te gaan drinken. De Coca Cola Company was dan ook des duivels!

Het grootste kunstwerk slaat werkelijk alles, rare poppen en figuren in allerlei standen en hoog en laag opgehangen, met plastic speelgoed en postbode-elastieken her en der, met zoveel details, dat je er uren voor moet kijken om het geheel te doorgronden. Een megakunstwerk van afval.

'Fuck Off 3' gaat er zeker komen, maar ik zal niet komen, want ik kan me de vergrotende trap zelf ook wel indenken en op nog meer uitvergrote frustratiekunst zit ik niet te wachten.
Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik begin zijn Chinese tegenstanders geleidelijk aan te begrijpen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 oktober 2013


Geplaatst in de categorie: kunst

2.0 met 4 stemmen 4.587



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)