Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Angstvisioen of toekomstdroom - Prozagedicht

Als de ongenadige tijd zover is voortgekropen en voortgeschreden dat een bleekblauwe ochtendhemel zich vertoont, weet je dat er appel voor je wordt geblazen.....

Meermalen heb je het weefsel van de zachte, weke lobben die mede je vrouwelijkheid bepalen, betast, maar ze geven hun geheim niet prijs.

Je innerlijk, je middenrif is van angst samengeklonterd en de wereld en de mensheid tonen een demonisch, satanische aanblik.

Plotseling echter neemt onverwacht blijmoedigheid bezit van je geest, van je hart en ziel.

Opgewekte vogels nestelen immers vaak al in januari....

Hoe vaak zul je de geliefde straten van je absolute universum nog doorkruisen?
Hoe zal de weidse, wijde hemel van maart zich al spoedig weer voor je ontvouwen en uitstrekken en hoe zal het boeket van zomerrozen voor je geuren op je aanstaande tweeënzestigste verjaardag.......

Schrijver: I. Broeckx, 15 december 2014


Geplaatst in de categorie: lichaam

3.0 met 1 stemmen 70



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
16 december 2014
Prozagedichten zijn doorgaans langer van stof en alleen de allergrootsten, zoals Kafavis, Trakl en Rimbaud hanteren deze vorm in minimaal woordgebruik. Tot je woord 'aanblik' bleef ik geboeid en verwachtingsvol. De tweede alinea over je vrouwelijkheidsbeleving is interessant genoeg om te worden uitgebouwd. 'samengeklonterde angst' zou ik eerder 'samengebalde angst' noemen. 'de wereld en de mensheid' is dubbel gezegd, net als 'demonisch, satanische', wat hetzelfde betekent. Blijkbaar is de inspiratie halverwege gestrand, want de chute is een damesromannetje met mierzoete privé-emoties. Het is wel triest met je gesteld, wanneer je jezelf gaat afvragen hoe de zomerrozen op je 62-ste verjaardag zullen ruiken. Hebben ze in Tilburg geen Maatjesproject?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)