Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Armoede en idealisme......

De bakkerswinkel is goed geoutilleerd. De trotse letters: "Bart van Iersel, meesterbakker" sieren de gevel. Vier florissante jongedames staan er achter de toonbank die hun gekunstelde, geveinsde en aangepaste glimlach wegschenken aan wie daarvoor ook maar in aanmerking schijnt te komen en met de feestdagen zijn er wat extra "toeters en bellen" die de zaak verlevendigen zoals daar zijn een mechanische Zwarte Piet-figuur die opgewekt heen en weer beweegt of een levensgroot citroengeel kuiken met Pasen. In het assortiment vindt men tal van lekkernijen en een scala van broodsoorten die beantwoorden aan de verfijnde smaakpapillen van de verwende klanten.

Nauwelijks een paar straten verderop bevindt zich in een zijstraat een bescheiden, haast miezerige woning. Daar zit een oude man dag aan dag in het sfeerloze, tot neerslachtigheid stemmende huis achter een op merkwaardige wijze volgestouwd bureau. Zijn idealisme kent geen grenzen en al 25 jaar fietst hij nacht aan nacht rond door de buurt voor zijn Liefdewerk Oud Papier; voor de verstrekking van brood aan de minstbedeelden en iedere dag staan de armoedzaaiers en gedupeerden van deze maatschappij in lange rijen te wachten voor de bouwvallige schuur van de oude man om tenminste een brood te bemachtigen dat hen door regering en gemeente schijnbaar niet gegund wordt.

Vandaag staat er "monnikenmik" met boter en melk op mijn menu, aangeschaft van mijn laatste financiën......

Schrijver: I. Broeckx, 16 mei 2015


Geplaatst in de categorie: voedsel

3.0 met 3 stemmen 84



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)