Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Een jeugdherinnering komt tot leven........

Twee echtparen hadden plaatsgenomen in de leren fauteuils voor het raam van het restaurant dat uitzicht bood op de drukke winkelpromenade en zetten zich aan het menu; de varkenshaas, de frites en het overige.
Ik wachtte bij twee koppen thee op mijn vriendin.

Verderop in de zaak sprongen aan de wand twee zilveren, kunstzinnig vervaardigde hertenkoppen prominent naar voren en daaronder wierp een blonde, oudere dame hardnekkig blikken in mijn richting waarvan ik de bedoeling niet kon duiden of ontcijferen. Later kwam ze naar ons tafeltje; ze had mij herkend aan mijn stemgeluid, aan mijn zware, zeer karakteristieke stem, prominent kenmerk van mijn persoon, dat mij vanzelfsprekend al sinds mijn jeugdjaren heeft gekenmerkt en getekend en ik vond het een wonderlijke speling van het altijd grillige lot dat van alle, voorgoed verloren speelkameraadjes, klasgenootjes, vrienden en vriendinnetjes, die mijn jeugdjaren in de arbeiderswijk, in de grauwe, parallel aangelegde straten, in het lage schoolgebouw van Zweeds hout dat haar elkaar overlappende glanzend gelakte planken als de schubben van een vis droeg, en in het kleine, pittoreske kerkje in serene, Romaanse stijl gebouwd met de grijswitte pilaren, vergezeld hadden en getuige waren geweest van het drama en het feest, van het verdriet en de vreugde, van het spel en de ernst van die jaren, uitgerekend op dit late tijdstip nu Henny moest opduiken.

We wisselden een praatje:
"Nee, ik had haar niet herkend, ons uiterlijk veranderde immers zozeer gedurende ons leven; hoe was het met haar en met de gehandicapte Anneliesje en met Ria, de zussen? Ja, de eenzaamheid is zwaar na het verlies van de echtgenoot; de veertig jaar van een huwelijk gaan snel voorbij"
en we namen afscheid; de woelige stad nam haar op; zij verzonk in de menigte; zij verzonk in de vergetelheid die haar nooit meer aan mij zou prijsgeven....

Schrijver: I. Broeckx, 10 juni 2015


Geplaatst in de categorie: tijd

2.0 met 1 stemmen 72



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)