Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Herinnering aan Vader (vervolg)

Ver, verscholen in de tijd, ligt de herinnering aan de man die mijn Vader was; mijn eerste leraar en mentor die goedwillend over mij waakte; met wie ik op de foto sta; een fragiele baby in de armen en handen van Hem, die ik later zo goed zou leren kennen....

Muziek begeleidde zijn leven; hij dook weg in romantische fantasieën die de pijn om de zwakzinnige zoon, om de haat en pesterijen van de collega's nauwelijks konden vergoeden.

Door Vader maakte ik kennis met Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Berlioz, Schubert en Schumann; legendarische namen op kleurige platenhoezen met Franstalige, Engelstalige en Duitstalige toelichtingen.

We zaten samen aan tafel in de achterkamer van het goede, oude "familiefort", mijn ouderlijk huis, het hoekhuis dat sinds jaar en dag het domicilie was van onze familie, en zodra het dunne naaldje van de pick-up het zwarte, glanzende, gegroefde oppervlak van de langspeelplaat raakte, was er ineens muziek (!) en de klanken bestormden mijn innerlijk en veroverden het; ik was vijftien jaar en ik begreep wat Beethoven mij wilde mededelen en een onstuimige kracht nam bezit van mij, een wilde energie, waarmee ik mijn leven tegemoet trad. Zo doordrong de muziek mijn wezen en maakte zij onlosmakelijk deel uit van mijn turbulente puberteit.

Vader bracht zijn moeizame morgens en middagen door op het gehate kantoor, een kolos van roodbruine stenen in de S.straat, op de vlucht voor de armoede, die hij eens gekend had en die hij mateloos vreesde.

Ik heb Vader moeten gadeslaan gedurende zijn laatste levensjaar; ik heb zijn immense martelingen en grenzeloze kwellingen tijdens zijn verblijf in het Verpleeghuis onder ogen moeten zien; ik heb zijn vermagerde, uitgemergelde lichaam keer op keer in mijn armen genomen, op zijn verzoek, en om en om gedraaid in het bed op de ziekenkamer

Ver is Vader nu; ver, achter de lichtende band van sterren die onze aarde omspant, en daar hoop ik Hem ooit weer te ontmoeten......


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=K25fZRwbeGM

Schrijver: I. Broeckx, 5 juli 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 3 stemmen 96



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
5 juli 2015
Een zeer aandoenlijke beschrijving van de liefde voor je overleden vader, die een waar mens van het oprecht ploeterende volk was, getergd door de financiële onzekerheden en de domme willekeur van botte, hebberige, foutieve instanties. Terwijl hij zo goudeerlijk zijn uiterste best deed! Geweldig hoe hij je muzikaal verrijkt heeft! Typerend is hoe je hem ooit hoopt weer te zien en dat je hem met een hoofdletter schrijft, Hem, omdat je wel weet dat God in feite je vader is, die God was en is. Een diepe buiging voor deze oprechte, authentieke hartenkreet, die de bekentenisliteratuur eer aan doet!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)