Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Zeearend vermoord

In Friesland is een zeearend gedood. Zij is met een schot hagel (was het maar hagelslag!) door de borst, door de longen vermoord. Ze was slechts twee jaar en in uitstekende staat. Het is heel bijzonder dat er zeearenden in ons land broeden en bivakkeren, maar daar was de moordenaar niet van op de hoogte, schijnt het. Hij zag bevooroordelend enkel een gevaarlijk roofdier of erger nog, hij schoot het unieke dier botweg dood omwille van zijn egoïstische, waanzieke adrenalinekick. Net als die Amerikaanse tandarts, die uit pure decadentie een oude leeuw in Afrika omlegde. God-O-God, wat een trieste heroïek!...

In Friesland worden roofvogels systematisch afgeknald, wat een chronische misdaad op zich is. Die stupide jagers zijn veel erger dan die roofvogels. Zij ontwrichten de natuurlijke gang van zaken en ze spelen voor eigen rechters. En dan zijn desastreuze fouten snel gemaakt. Het is mens- en dieronvriendelijk wat hier gebeurt. Bovendien is de misdadiger in kwestie te laf om zich bij het Gerechtshof in Leeuwarden te melden. Hij was te laf om een eerlijk duel aan te gaan. De zeearend had immers geen beschikking over een dodelijk geweer. Als de valse moordenaar geen geweer had gehad, had hij het gevecht op leven en dood zeker van de edele zeearend verloren. En dat weet hij, gek genoeg. Hoe laf kun je zijn?...

Ergens in Friesland leeft een zwaargestoorde moordenaar, die denkt dat hij nooit te traceren is, maar op paranormale en kosmische wijze is hij allang ontroofd van zijn anonimiteit. De Akasha-rechtbank drukt als gigantische heipalen op zijn krakemikkige schouders. Hij had zichzelf met die schot hagel om zeep moeten helpen, maar daarvoor was hij te laf. Waarschijnlijk doet hij momenteel lief en aardig tegen zijn rondborstige vrouwlief en zijn vrolijke schare kinderen. Waarschijnlijk heeft hij een grote kerstboom in huis gehaald, versierd met kostbare tierelantijntjes. De schitterende piek kon er niet meer op, omdat die door het plafond verdrukt zou worden. Waarschijnlijk gaat hij met Kerst in vol ornaat met zijn welgestelde, keurig aangeklede gezin naar de protestantse kerk en zingt hij luidkeels mee met de bekende kerstgezangen. Bij 'Stille Nacht' bekruipt hem misschien een onaangenaam gevoel, omdat hij opeens in zijn nek gebeten wordt, door de getormenteerde geest van de zeearend.

Voor de nabestaanden blijft het wellicht onbegrijpelijk, maar wij weten wel beter, waarom hij juist op Kerstavond naar de hooischuur ging en zichzelf met zijn geweer in de borst heeft geschoten. Niet dat hij daarmee die onschuldige, heilige, ontzagwekkende zeearend weer tot leven kon wekken, maar er was toch iets van vereffening, zeker toen er op zijn begrafenisdag 'Eagle' van ABBA werd uitgezonden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 december 2016


Geplaatst in de categorie: dieren

4.7 met 3 stemmen 136



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)