Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Heren met mallotige hoge hoeden.....

Toen de roemruchte negentiende eeuw ten einde liep was de eveneens beroemde staatsman wiens naam Thorbecke was gekomen tot het ontwerp en de oprichting van een nieuw schooltype, de Hogere Burger School en hooggeleerde heren traden aan om de leiding te nemen over de wanordelijke klassen van rebelse Brabantse scholieren, uit de klei getrokken.

Op die oude foto in het herdenkingsboek van mijn school staan de heren afgebeeld, zij aan zij, broederlijk en collegiaal, met hun in mijn ogen kolderieke, mallotige, zwarte cilindrische hoeden op.

De tijd raasde voort. Duizenden leerlingen ontvingen de bekroning van hun einddiploma en mij overspoelden in mijn leven de golven van liefde en haat en een bonte waaier van talrijke sentimenten werd overigens mijn deel.

Mijn verre, voorbije jeugd schemert voor mijn ogen als een waanzinnige koortsdroom, dan wel als een wonderlijk, paradijselijk land dat ik nooit meer zal kunnen betreden of bereizen.....

Schrijver: I.Broeckx
30 maart 2020


Geplaatst in de categorie: school

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 60



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)