Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Mijn geliefde geboortehuis

.....en zo staat het beeld van het huis mij vaak helder voor de geest; het beeld van mijn dierbare geboortehuis. Het droeg de namen van mijn voorouders in zwarte letters op wit email: "Broeckx-Schmitz". Haar drie verdiepingen waren met elkaar verbonden door bochtige trappen met wit gelakte leuningen en de zolderkamer was mijn "domicilie" en latere meisjeskamer.

Dat huis had mijn opa gehuurd na de teloorgang van zijn zaak in huishoudelijke artikelen aan de Oude Markt door de verpletterende economische crisis van de twintiger jaren (Onbeschaamde kinderen jouwden mijn vader op straat na met de scheldwoorden "Failliet!", "Failliet!").

De "Broeckxsen" bewoonden nog lange tijd het huis tot de dag kwam dat wij het leeg moesten ruimen. Vader en moeder verhuisden naar een aanleunwoning.

Nog passeer ik weleens mijn geboortehuis in die oude straat; in de doctoren- en specialistenbuurt, waar ook eens het ziekenhuis was.

Schrijver: I.Broeckx
2 oktober 2020


Geplaatst in de categorie: woonoord

4.0 met 1 stemmen 36



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)