Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Een stadswandeling in de vroege lente door de stad van Koning Willem II

Naast het vele dat Tilburg biedt, hebben wij tevens de "Stadsgidserij", bemand en "bevrouwd" door enthousiaste Tilburgers die belangstellenden liefdevol rondleiden door hun eveneens zozeer geliefde (geboorte-)stad....

Vandaag vertrokken we bij het bronzen standbeeld van Koning Willem II op de Heuvel (aan zijn martiale voeten de eveneens uit brons vervaardigde maagden die languissant tegen de sokkel van het standbeeld leunen en waarboven zijn trotse, krijgshaftige en heldhaftige gestalte zich onvervaard verheft)

Tijdens onze bescheiden wandeling zullen we de formidabele fabrikantenvilla van Van den Bergh aan de Sint Jozefstraat en de hoge schoorsteen van de voormalige Beka-fabriek passeren, herinneringen aan en overblijfselen uit het rijke "textielverleden" van onze stad. De gids zal vertellen over de wereld van "ons-kent-ons" die echter altijd en overal bestaan heeft, over het circuit van de goegemeente, over de notabelen; artsen, pastoors en fabrikanten van wie de materiële relicten nog altijd van hun lang vervlogen levens getuigen en hij, voormalig geschiedenisleraar, zal blijken een wandelend reservoir van feiten en jaartallen te zijn. Zo zal hij de Tilburgse geschiedenis illustreren; de geschiedenis van mijn arme, dierbare stad.....

Schrijver: I.Broeckx
11 maart 2022


Geplaatst in de categorie: woonoord

4.5 met 2 stemmen 50



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)