Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Over de macht van het "duivelse" dan wel mysterieuze toeval

In het Restaurant, genaamd de "Nieuwe Koninklijke Harmonie" aan de Stationsstraat bevindt zich die grote zwart-wit-foto aan de wand, dat "portret" van een voltallig harmonie-orkest uit vroeger tijd. Sommige heren op de foto zijn getooid met de trompetten en zetten deze als het ware alvast aan de lippen, anderen dragen de trombones, de bombardon of de grote trom...

Hoe het ook allemaal geweest is, hier, in dit restaurant, wachtte ik eens op een vriend toen mijn blikken vielen op een klein gezelschap dat zichzelf kennelijk hier had uitgenodigd. Ik stapte op hen af onder het uitspreken van de woorden; "Bent u niet meneer Van der M.? Mijn veronderstelling bleek juist. In mijn vroegere jaren van grote armoede had ik eens aangebeld bij zijn kapitale huis aan het Theresiaplein en had ik hem gesmeekt om een biljet van vijftig Euro dat nolens volens geschonken werd. De zaak leek "schandelijk" maar ik schaamde me nauwelijks....Tevens had ik eens notuleerwerk verricht onder zijn leiding voor de zogenaamde "Spoorzonegroep"; een actiegroep die rebelleerde betreffende de plannen van onze Gemeente ten aanzien van de wijk rond het station. De groep was ter ziele gegaan maar de hernieuwde agressie tegen de bestuurders had zich opgestapeld en deze zou opnieuw als een vlam in de pan kunnen slaan. "Als ik als notuliste weer eens verwelkomd zou worden, zou ik geen "nee" zeggen, zo verklaarde ik.

En zo schijnt uiteindelijk het toeval te regeren in een mensenleven; het toeval dat men zo men wil "mysterieus", "heilzaam", "gunstig" of "duivels" kan noemen....

Schrijver: I.Broeckx
18 mei 2022


Geplaatst in de categorie: tijd

5.0 met 1 stemmen 66



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)