Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het genie dat ons verheft

De muziek van het wereldberoemde genie Wolfgang Amadeus Mozart, die zijn graf met eeuwen overstegen heeft (als men dat zo kan zeggen) kan nog altijd in hoge mate aanspreken en bekoren, maar zijn kamermuziek mist in mijn optiek de intense verhevenheid en schoonheid die men kan beluisteren in andere, meer "flamboyante" composities die ons zozeer kunnen uittillen boven het ongeluk, de lelijkheid en de verdorvenheid van het menselijk bedrijf.

In het Cenakel, vermoedelijk een voormalig klooster, aan de zuidrand van onze stad, was op 12 maart een ruim publiek bijeengekomen dat aandachtig en ontroerd de uitvoering van enkele sonates van de beroemde componist beluisterde en ik was een van hen. Nadat de jeugdige musici - twee jongedames en een jongeman - als knipmessen gebogen hadden voor hun publiek met een blijde en trotse glimlach op hun gezichten, zetten wij ons samenzijn voort in een restaurant nabij de oude, stilgelegde fabriek waar haar schoorsteen nog altijd oprijst als vormde deze een herinnering aan lange jaren van nijverheid en industrie.

Schrijver: I.Broeckx
15 maart 2023


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 1 stemmen 37



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)