Inloggen
In de loop van 2020 wordt de site Nederlands.nl (incl. de bijbehorende domeinnamen) ter overname aangeboden door de eigenaar/hoofdredacteur, die in maart 2020 de mooie leeftijd van 77 jaar bereikt en graag de site ter overname aanbiedt aan een persoon, bedrijf of instelling, die de site verder wil uitbouwen.

Men kan met hem hierover in overleg treden via mostertman@nederlands.nl

voeg je verhaal toe

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 1685):

III. De doorwerking van de ideeën

Drie jaar later zaten ze alledrie in de vijfde klas van de middelbare school en hadden ze elk nummer van de schoolkrant met gedichten, korte verhaaltjes en artikelen overladen.

In de vierde klas waren ze tot de redactie toegetreden, waar ze welliswaar met censuur werden gecnfronteerd, maar toch wel hun meningen en inzichten met de schoolkrant-lezer konden delen. Omdat ze zo veel schreven, lokten ze ook veel reacties uit van hun leraren, behalve de oudere leraren die vergelijkbare opvattingen hanteerden. Al met al hadden ze dus met z’n drieën een reputatie gekregen op school. Hun leerprestaties leden er niet onder, dus men liet hen wel begaan. Ze wisten al precies wat ze wilden gaan doen na het eindexamen. Adriaan wou Nederlands studeren, om daarna onderzoek te gaan doen naar de literatuur van het interbellum en de literaire opvattingen uit die periode. Joachim wou ook Nederlands studeren, maar om journalist te worden bij een krant en recensies van boeken te schrijven. Sebastiaan wou Nederlands studeren, maar allereerst om met Nederlands bezig te zijn, hij wou schrijver worden.

Op een keer had Adriaan iets opgestuurd naar een literair tijdschrift; hij kreeg bericht dat het geplaatst zou worden. Zijn blijdschap was onbeschrijflijk, en toen hij het zijn vrienden vertelde deelden die in de vreugde. Nu begonnen ze alledrie veel meer op te sturen naar tijdschriften; hierbij merkten ze dat er hevig werd geselecteerd, en dat juist de meest polemische stukken werden teruggestuurd. Hier waren ze erg ontevreden over, want ze hadden op elk stuk hun best gedan en de motivatie om iets niet te plaatsten werd altijd achterwege gelaten. In de loop der tijd hadden ze nu vrienden gemaakt die ook hun opvattingen verdedigden, ze waren niet langer met z’n drieën, maar een grote groep kon het ook niet genoemd worden. Ze waren wel blij dat ze nu met meer waren, bijna de hele schoolkrantredactie bestond nu uit leerlingen die de originaliteits-theorie aanhielden.

Schrijver: V.Timber, 8 mrt. 2006


Geplaatst in de categorie: literatuur

0,3 met 3 stemmen 586



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)