Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

1896-1928

DE BIJ

Omdat Hij de heren van de heretheorie een dienst wou bewijzen schiep God de bij en wat daarbij: de bijestaat. Toen Hij met deze schepping klaar was, stuurde de Vader een invitatie naar Houston Stewart Chamberlain en een naar Charles Maurras. Er is voor jullie wat te leren. Maurras kwam en ook Houston Stewart kwam. Beiden hadden woorden van hoge lof voor deze uitmuntende schepping en zij zeien tot de Heer: Zie zo, zo moet het zijn. Ook verzekerden zij Hem dat zij in ruime maat van dit voorbeeld gebruik zouden maken. Dan lachten zij, want zij veronderstelden dat deze verzekering Hem aangenaam zou verrassen. Op de terugreis zei Houston Stewart tot Charles, zijn kameraad, dat het werkelik zó slecht niet was. Neen, antwoordde Maurras, spijts ik atheïst ben.
Er wordt over de bijen veel gepraat en geschreven. Het is niet al goud wat glinstert.
[P.S. Men vraagt mij hoe het komt dat de Heer ook niet Nothomb inviteerde om naar de bijestaat te komen kijken. Een vergeten kan het bezwaarlik geweest zijn.]

... DIERGAARDE VOOR KINDEREN VAN NU (Vlaamsche Arbeid, 1926) ...

Schrijver: Paul van Ostaijen
Inzender: JM, 11 maart 2006


Geplaatst in de categorie: dieren

2.2 met 4 stemmen 749



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)