Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Dag juf(2)

Anne kwam in een combinatieklas, een heel kleine groep 3, groep 4 en groep 5. Over de problemen van Anne had juf Ina van haar collega Marleen gehoord en Ina kende Anne en haar broer Andreas en haar jongere zusje Alice, want ze woonden bij haar in de buurt. Juf probeerde haar aandacht over alle 3 de groepen te verdelen, maar de meeste aandacht ging uit naar groep 3, in verband met het leren lezen.
Ze begonnen standaard met het ik-boekje en de kernwoorden maan, roos, vis van de methode Veilig Leren lezen. Om de woorden in te prenten deden de leerlingen 'hakken en plakken'
m-aa-n ...maan!!! vergezeld van een hakbeweging met beide handen en vervolgens klappen in de handen.
In het begin deed Anne niet mee, dus vroeg juf haar om met de handen mee te doen. Dat was stap 1. Vervolgens vroeg juf Ina haar om met haar mondje de letters en het woord te vormen, zodat juf kon zien dat ze met de klas meedeed. Dat was stap 2. Zonder geluid weliswaar. Boekjes gingen mee naar huis en daar liet ze horen wat ze al geleerd had. Dat was stap 3.
Het schrijven vormde voor haar geen probleem, ze schreef heel erg netjes en kon ook heel goed en mooi tekenen.
Leesbeurten deed Anne playbackend en ze vormde heel nauwkeurig de woordjes, die de juffrouw daarna hardop voorlas aan de klas. Soms haalde juf Ina een grapje uit en deed of ze Anne niet goed verstond, heftig schudde Anne dan haar hoofd en herhaalde het woordje.
Toen kwam de dag van de drie-minuten-leestest. Inmiddels waren juf en Anne helemaal op elkaar ingespeeld en las Anne drie maal 1 minuut van de verschillende kaarten. Ze behoorde bij de hoge middelmaat van de klas.
Aan de hand van werkbladen bleek dat haar leesontwikkeling goed verliep. Inmiddels voerde de klas gesprekken op papier met haar, vroeg naar haar lievelingskleur, lievelingsspeelgoed, wie haar vriendinnetjes waren enz.

Omdat ze bij juf Ina op een pleintje woonde, zag die haar ook na schooltijd buiten spelen met Alice en Andreas.
Ze fietsten rondjes of reden op een step. Eén keer toen Ina bezig was met strijken en het raam van de slaapkamer open stond, hoorde zij kinderstemmen. Voorzichtig keek zij naar buiten en hoorde en zag, hoe Anne het hoogste woord had! Het was voor het eerst dat juf haar stem hoorde.

In haar achtertuin stonden nog de schommels en een glijbaan uit de tijd dat de kinderen van juf Ina klein waren. Soms kwamen buurkinderen vragen: Mogen wij bij jou spelen en natuurlijk vond ze dat goed. Op zekere dag kwamen Andreas, Anne en Alice aan de deur en de kleinste vroeg: Mogen we bij jou in de tuin spelen?
En ja dat mocht, na een tijdje ging juf Ina kijken of ze daar nog speelden. Alleen de meisjes waren er en Ina vroeg: Moeten jullie nog niet naar huis?
Nee, antwoordde Anne, Andreas komt ons halen!

Ina geloofde haar oren niet, Anne vergiste zich!!!
Of Ina was voor even haar juf niet.

Schrijver: Bij, 15 aug. 2006


Geplaatst in de categorie: school

1,0 met 2 stemmen 911



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)