Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Tijdens de vaat

'Toen heb ik aangebeld, mam,' hoorde ik mijn dochter haar verhaal toelichten. We stonden aan de afwas en ik dankte de Heer dat ik me nooit had laten verleiden een afwasmachine aan te schaffen. Ik zou al die prachtige verhalen hebben gemist.

En ze vervolgde: 'Een meneer deed open en ik vroeg of hij vanmorgen misschien vergeten was zijn koe te melken. Maar toen zei hij dat die koe die nacht kalfjes had gekregen en dat hij die melk voor die kalfjes erin had laten zitten. Dan is het goed, zei ik. Ik ben toen gauw naar school gegaan, want ik was al bijna te laat.'

Ik zie het smalle weggetje voor me. Ze noemt het haar 'vredesweggetje.' Het is een laatste stukje groen tussen huis en school. Er staat nog één boerderij tussen steeds verder oprukkende hoogbouw. En ze gaat verder: 'Als ik op de fiets zit en het regent dan zing ik altijd, en dan is het toch weer een fijne dag.'

Klaas-Bart vindt ze geen leuke jongen. Ze vindt het maar een moederskindje. 'Maar vandaag vond ik hem wel lief,' zegt ze. 'We stonden hand in hand in een kring, maar toen het spel uit was bleef hij stil voor zich uitstaren. Hij had mijn hand nog vast en toen ben ik ook maar blijven staan, want zoiets mag je toch niet verstoren.'

'O ja, mam,' zegt ze. Ik heb die brief aan Hans gegeven. En vandaag moesten ze alle drie nablijven van juf.' Ze klonk uiterst tevreden over dat besluit. Gisteren haalde ik haar van school. Behuild en vol krabbels schoof ze woest op de achterbank. 'Wat hebben ze met jou gedaan?' vroeg ik. 'Die Rot-Hans!' had ze uit de grond van haar hart geroepen. 'Christiaan en Martje houden van elkaar en als ze op het schoolplein naast elkaar zitten, dan is het altijd die Rot-Hans die dat moet verstoren. 'Ga maar lekker vrijen,' had hij geroepen, en toen had hij ze allebei omgegooid. En Thorin en Jiri moesten er heel hard om lachen. Pestjongens!' Ze was furieus. 'En toen heb ik met alle drie gevochten.'

'Zeg maar tegen Hans dat ik morgen met hem wil praten,' zei ik. Want dit moet maar eens afgelopen zijn.' Ze was er duidelijk niet voor in de stemming, maar we moesten door naar pianoles. En toen we thuiskwamen dook ze gelijk haar kamertje in. Om niet veel later terug te komen met een brief voor Hans.

Ik vond het heel wat, want eigenlijk was ze smoorverliefd op Hans. Op haar bureau had ik een briefje gevonden waarop ze had geschreven: 'De aardigste jongen vind ik Hans. Maar hij vindt Manon het aardigste meisje, wat ik dus wel rot vind. Maar met Raquel duurde het ook niet lang, dus ik maak me nog geen zorgen. Maar als hij ooit nog eens verliefd wordt op mij, hoop ik dat het wel wat langer duurt. Want verliefd ben ik alleen nog maar op HANS!!!'
Tien jaar en dan mag dat allemaal nog. Ze liet me de brief lezen. 'Staan er veel taalfouten in?' vroeg ze.

'Voor Hans,' las ik, en aan de vorm van de V zag ik dat ze eigenlijk met 'Lieve' had willen beginnen, zoals al haar brieven beginnen. Maar ze had zich op tijd bedacht. 'Deze brief had je vast niet verwacht. Eerst vraag je verkering, dan gooi je mijn muts in het water en vandaag heb je me geslagen. Ik was buiten adem en ik heb alles aan juffie vertelt. Christiaan en Martje vinden elkaar nu eenmaal aardig, en daar moet jij je niet mee bemoeien. Ik heb jou en Thorin en Jiri na laten blijven en mama zal morgen nog met je praten. De pianojuf schrok en ze vroeg waarom ik krabbels had op mijn wang. En Thorin en Jiri hebben me uitgelachen. Ijgelijk huilde ik van woede en niet van pijn.'

Inwendig moest ik lachen om die verontwaardigde toon. Verliefd zijn op iemand en dan zo heerlijk ongecompliceerd tekeer gaan. Ik streepte de taalfouten aan, en ze ging terug naar haar kamertje om de brief over te schrijven. Even later stopte ze 'm resoluut in haar tas.

'Ik ga morgen wat vroeger naar school,' zegt ze, terwijl ze de theedoek terug aan het haakje hangt. 'Dan ga ik even naar die kalfjes kijken.'

Jammer genoeg zat de vaat er weer op.
Maar de andere dag zouden er weer nieuwe verhalen komen.

Schrijver: Areth, 21 september 2008


Geplaatst in de categorie: kinderen

3.8 met 14 stemmen 449



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)