Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Paasvuur

Tradities zijn erg belangrijk om het karakter van het land te onderhouden.
Ik ben zelf Nederlander en had natuurlijk wel eens van Paasvuren gehoord.
Toch had ik dit nog nooit van dichtbij meegemaakt.
Ik kom dan ook oorspronkelijk uit het westen van het land.
Het toeval wilde dat ik 1e Paasdag ’s avonds van Zutphen naar Zevenaar ging.
Het rook enigszins naar een brandlucht, maar ik stond er niet zo bij stil.
Totdat ik het eerste vuur zag.
Het lijkt wel brand dacht ik, maar dichterbij gekomen zag ik een heleboel fietsers.
Dat laatste was me al eerder opgevallen dat er heel veel fietsende jongelui onderweg waren.
Dat bleek dus op weg naar de paasvuren te zijn.

Waarom een paasvuur?
Het oude is voorbij en het nieuwe kan beginnen, een soort lentegevoel?
Ik vermoed van wel, of men wil al het oude hout verbranden en is dit een goede gelegenheid.
Dat zou zo allemaal maar kunnen.
Het was in elk geval een heel apart gevoel.

Op 2 plekken kwamen we wegafzettingen tegen met mensen in een speciaal jasje gestoken, zodat we zouden weten dat ze met enige autoriteit bekleed waren.
Ze wezen ons de richting, want rechtdoor bleek niet te gaan.
Vanuit de auto leek het dan ook alsof er een groot vuur midden op de weg brandde.
Misschien gezichtsbedrog, ik weet het niet.

Maar het allermooiste van die avond was toch wel dat de koplampen van de auto op een haas schenen die drie jonkies bij zich had.
Heel bijzonder, zo dichtbij had ik nog nooit een haas gezien en zeker niet met jonkies.
Nu was het dan ook een echt Paasgebeuren geweest.

Het enige wat er voor mij gevoel nog aan ontbrak was dat ik geen kinderen eieren heb zien lopen zoeken.

Schrijver: Eva Mensch, 13 april 2009


Geplaatst in de categorie: feest

1.6 met 10 stemmen 1.014



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)