Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Buitenlandse fragmenten

Ik herinner mij een vakantie van tien dagen in de Vogezen, ons onderkomen stond boven in de bergen, het was nog een zware klus om onze bus omhoog te krijgen via gevaarlijke, smalle wegen en ijzingwekkende afgronden. We maakten lange wandelingen en we bezochten pittoreske dorpen, met van die aandoenlijke, vervallen huizen. Ik aaide een lief hondje in zijn hondenhok, we dronken en rookten als ketters. Iemand zweerde bij valeriaanpillen, maar ze zag er niet uit. Ik herinner me vrij weinig van die vakantie, ik leefde toen nog vrijwel onbewust en instinctief. Wel weet ik nog dat we een keer naar het dorp zijn gelopen, een mijl op zeven, daar was toen kermis en ik heb nog in de botsauto gezeten. Verder vond ik die Fransen maar een mysterieus volkje, nogal rap in de tong en in de gebaren. Wijn was er in overvloed, ik ben tenminste één keer stomdronken geweest en wanhopig in mijn eenzaamheid en mijn hunkering naar wat liefdeblijken. Er was een lieve, moederlijke, aantrekkelijke vrouw, die ik uitkoos om bij uit te huilen. Ze liet mijn hoofd op haar volle borsten rusten, terwijl ik een verhaal verzon over mijn vriendin, die er met een ander vandoor was gegaan. Fantastisch! Het werkte en ze streelde me, misschien kuste ze me, dat weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat haar vriend, een stevig gebouwde houthakker, mij de rest van de tijd met scheve, jaloerse ogen bleef aankijken. Ik zie nog een zeer heldere beek voor me, waar ik met mijn blote voeten doorheen liep. Verder nada.

Met een vriend van me ben ik lang geleden een 'voetreis' naar Canterbury begonnen. We startten in Amersfoort langs de snelweg, met op een stuk karton 'Antwerpen' geschreven. Een praatzieke trucker wilde ons wel meenemen. Nou, dat was boffen. In Antwerpen hebben we een jongerenherberg opgezocht, we wandelden langs de Joodse diamantwinkels, we bezochten een kerk en we bekeken een stripteaseshow. Dat laatste vooral heel ranzig, bijna vooroorlogs, muffig, met overal oude mannekes om ons heen. We sliepen tussen luidruchtige, joviale, energieke Amerikanen.
De volgende dag zijn we lopend richting Gent gegaan. We kwamen wat dorpen tegen, of we nog vervoer genomen hebben, wie weet, in Gent sliepen we in een riant hotel. Een paar pinten gedronken in een donkere kroeg. Toen via Brugge naar Oostende, wel deels per trein.
In Dover zijn we over de krijtrotsen richting Deals gelopen, aldaar bij een oude vrouw in haar huis overnacht. Typisch Engels, een groot krakend tweepersoonsbed, een ontbijt om u tegen te zeggen, bacon and eggs, jus d'orange, grote koppen geurige thee, diverse broodjes, excellent. De eetkeuken was onderin het huis, met allerlei antieke voorwerpen. De wandeltocht naar Canterbury was het mooiste traject, België is afgezien van de Ardennen maar een saai gebeuren, veel kronkelwegen en bij ieder landhuis wel sierlijke natuurelementen, artistiek gemetselde muurtjes en poortjes, veel bloemsoorten en de huizen op zich zijn ook vaak ware juwelen, alsof iedereen er van adel is, op het platteland dan. Het was warm, dus we waren nogal dorstig, wat ons naar diverse, oergezellige cafés dreef. Vermoeid slenterden we door de hoofdweg van Canterbury, op zoek naar een bed & breakfast, wat we vonden in de buurt van de beroemde kathedraal. Mijn vriend had 'Canterbury tales' gelezen, ik vond het wel prima. Alweer samen in zo'n kraakbed, onze reismotieven waren nogal verschillend, daar kwamen we vooral in Londen achter. Hij meer godsdienstig gericht, ik meer literair gericht. Hij was dan ook een priester in opleiding en ik een aanstormend dichter. Hij was zeer teleurgesteld toen we niet konden overnachten bij een of ander klooster, ik zat er niet mee, want de punkcamping die we toen aangrepen, was veel kleurrijker en meer naar mijn smaak. Overal muziek, onrustig zuipende jongeren met bewust vervuilde, anarchistische kleren, we deden nauwelijks een oog dicht tussen al die boeven, lekker spannend. 's Ochtends ontbijt in een soort half weggeroeste camper, waar een ongewassen bejaarde uiterst vette bacon, ei en friet op je bord smeet. Extremen vond ik mooi, van uiterst beschaafd naar botte achterbuurtsferen. Alles proeven, alles meemaken. Chablis en bocht. Hij wilde kerk in kerk uitgaan, ik volgde als een onwillige hond, ik bezocht het huis van Charles Dickens, snoof zijn interieur op, ik bezocht wel samen met hem het huis van John Keats in Hampstead, heb zelfs nog stiekem wat voorwerpen verwisseld, een boek gekocht, de boom geaaid, waar de nachtegaal in zat, achter het huis op een bankje gemijmerd, me John gewaand, naar het toilet geweest onderin het huis, gevoeld aan deurknoppen en tegels, nee, hij was 'em echt gesmeerd. De kroonjuwelen in dat gevang bekeken, nou, met moeite kon ik hem meekrijgen. De terugreis ging met een boot, hoe en in welke stemming, I don't know anymore.

In Florence heb ik dagenlang rondgezworven, ik stond op een betaalbare camping niet al te ver van de stad. Twee Belgische meisjes zaten aldoor met mij schik te maken, ik vond ze wel aardig, maar niet echt seksueel aantrekkelijk, ik vermoedde dat het lesbiennes waren, gezien hun nogal mannelijke lichaamsbouw en hun aparte gedrag, maar allez, zeer gevat hé! Ik bezocht een museum boordevol kunstvoorwerpen en prachtige schilderijen, maar liever zwalkte ik wat doelloos langs de Arno, die er niet erg schoon uitzag, groen-bruin-achtig. Ik heb vernomen dat het nu weer beter met deze rivier gaat. Het was dan ook een schandalig gezicht. Ik bezocht een grote kerk aan de linkeroever, maar ik had na al die kerkbezoeken uit mijn jeugd de charme van al dat bombastisch gedoe, overgoten met quasi-religieuze saus, voorgoed verloren. Liever zat ik een hele middag te dommelen in de zon, drinkend uit mijn supermarktwijn, daar naast die mooie, ronde fontein. Ik liep ook op die beroemde brug met de toeristenwinkels, maar dat is net zoiets als in Alkmaar de kaasmarkt bezoeken, terwijl ijverige mannen in schoongewassen boerenkledij opgestapelde kazen versjouwen met van die houten, wiebelende draagkoetsen. En maar interessant doen! Stompzinnig volksvermaak!

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 juli 2010

Geplaatst in de categorie: reizen

4.3 met 3 stemmen 93

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)