Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Inspiratiebron

( voor Lou Salomé )

Het is alweer jaren geleden dat ik jouw biografie las, maar ik kan me de schok van destijds nog goed herinneren, ik ontdekte dat er een vrouw was geweest, die mijn visie op psychologische, artistieke en erotische zaken exact deelde. Je was een uiterst vrijgevochten vrouw met originele denkbeelden en bovendien intellectueel gewaagd en veelal hoger in rangorde dan de mensen met wie jij een relatie onderhield en dat waren tot mijn verbazing niet de minsten; Rainer Maria Rilke, Friedrich Nietzsche en Sigmund Freud. Met vele mannen bedreef jij de liefde, want je geloofde heilig in de vrije liefde. Je was de geliefde van Rilke, die vijftien jaar jonger was en niet zo ervaren als jij, maar je zult hem wel op het erotische vlak wakker geschud hebben, die melancholische dromer met zijn buitengewoon achtendswaardige dichtwerk. Je rebelse bloed deed je tot grootse hoogten stijgen. Nietzsche was smoorverliefd op jou, maar die tragische driehoeksverhouding was gedoemd om fatalistisch af te lopen, hij beet in het stof en wie zal zeggen in hoeverre dat tot zijn geestesziekte leidde. Je was een Russische psycho-analyticus, deels opgeleid door Freud, je reisde met Rilke door Rusland, je boomde met hem over zijn religieuze gevoelens, je was zijn motor, die hem tot actie dreef. Ik ben ervan overtuigd dat jij de achtergrondmuziek en de diepste inspiratiebron van zijn schrijfwerk was, naast zijn andere verliefdheden, jij als hoofdbron. Als reactie vluchtte hij in een onmogelijke toestand van zwaarvergeestelijkte voortzetting. De goden rusten niet, wat men ook tegenwerpt, ze werken dag en nacht, zeker destijds in jou, zonder schafttijd, hun vitaliteit is ongekend, duurzaam en effectief, niets bederft hun visies, kameraadschap, visies. Ze brachten het Geestelijke Licht in jou, geniaal en volmaakt. Je had in deze wereld geen echte macht, de macht was zichtbaar in handen van mannen, al was jouw onzichtbare macht veel echter dan hun kennismacht. Liever stond jij met beide benen op de grond en spande je de armspieren voor de ware gerechtigheid: vrijzinnige humaniteit met een flinke dosis tederheid, zonder schijnheilige kapsones, zoals God Zichzelf in jou en anderen puur en eerlijk wilde erkennen, zonder consessies en conformisme. De zogenaamde machtigen zullen ineenstorten als een slecht gebouwde toren van Babel. Jouw vrije geest/ziel weerstond alle oplichting, gemeenheid en valse knechting. Jouw onzichtbare taken zijn onbeloonbaar en van veel hoger belang. Weet je nog, koninklijke Lou, hoe je al die eindeloze nachten vol eenzaamheid en overpeinzingen je afvroeg of je lijdenswegen wel een nut hadden, welnu, ze hebben je goud voor de ziel gebracht, eeuwige troost uit vrijheidsminnende godenharten, geen kunstvorm of psychologische hertog, die daaraan tipt. Wij zijn immers botsende cirkels in een Cirkel met of zonder Cirkelbesef. Je hebt je innerlijke dromen tot op de bodem uitgeleefd, het sensuele barstte somtijds uit de voegen, Jij verlangde naar de horizon, maar er waren talloze rampen te bezweren, door jou, door andere magiërs, ander goden in mensenlichamen, zonder jou en de jouen was de wereld ten onder gegaan, dat weet niemand en dat houden we zo. Weinigen zijn uitverkoren... Wat zou ik graag je voeten hebben gewast, ik als Maria Magdalena en jij mijn Jezus Christus! Dat is het fijne van alchemistische technieken, ik doe dat hier op internet ter plekke in het nu. Jouw ziel was volkomen vrij als een meeuw op de ruime oceaan, en intens dichterlijk qua levensstijl, en dat nam niemand van jou af; geen benepen dwaasheid, geen lichtzinnige dronkenschap, geen massanaïviteit, geen vastgeroest onverstand. O, wat aanbid ik jouw spontane enthousiasme! Jouw ongeschonden zielsimpulsen! Oase glinsterend in mystieke verborgenheid! Wat nou Rilke? Die was nog gekker dan de rest van de op hol geslagen romantici, vereer liever een boom, die heeft tenminste wel wortels verenigd met de aarde, een kruin hoog in de lucht, een dichter is daarvan een slap aftreksel, een schijngestalte, een leugen, ten hoogste een valse kiem. Neem liever Lou als groot voorbeeld, waar hij zijn ideeën van gestolen heeft, dus authentiek was hij al helemaal niet. Lou schreef dan niet gedichten zoals hij, zij stond fris en fruitig in gezonde, vruchtbare grond, met zeer veel oogsten boordevol heerlijke vruchten. Rilke was een sombere tobber, die geschreven heeft wat Lou hem aanreikte, dat kon nooit uit hemzelf komen, nee, het kwam uit jou, bloedmooie, mannen gekmakende, topvrouw. Russische fee in je elegante gewaden, je spitse profiel als een poes in haar poezenmand, de harige kraag van een bontmantel. Je bijna mannelijke gelaat, zo betoverend aantrekkelijk, dat pluizerige haar waar ik zo graag met mijn slanke handen doorheen wil strijken, de lovely look van een Engelse lady, ik kus je met heel mijn ziel over de tijd heen, maar nu zie ik opeens dat je op een vroegere vriendin van mij lijkt, met wie ik vaak praatte over gewichtige zaken, met wie ik eens wandelde in een strook bomen, ik raakte toen haar billen aan, waarop zij direct afwerend reageerde, dat snapte ik niet goed, ik sliep die nacht voor haar slaapkamer, waar zij met een vriendin sliep. Ze lachten voortdurend, ik dacht dat ze me uitlachten, dat ze me een stuntelaar vonden, een dommerik. Ik voelde me toen heel verdrietig en buitengesloten, dacht toen ook opeens dat zij misschien wel lesbisch was en met haar vriendin vam alles deed, wat ik voorgoed kon vergeten. Nee dus, die vergelijking gaat niet op, gelukkig maar, dat is een naar pak van mijn verliefde hart. Ik waan me meer dan Rilke, Nietzsche en Freud tesamen, als het gaat om jouw hart te veroveren. Ik geloof in geestelijke liefde. In droom met mij vrijen sta ik natuurlijk 100% toe. Jij lustte er immers wel lekkere, dampende pap van, ik ook. Mijn hart heb jij al definitief gestolen enkele jaren geleden, ik ben superblij dat ik jou hierbij nog eens goed in the picture kan zetten, want dat verdien jij absoluut, alle bestaanbare lintjes, onderscheidingen en prijzen schenk ik jou. Je laat me niet los en dat wil ik ook niet.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 juli 2010


Geplaatst in de categorie: idool

5.0 met 1 stemmen 244



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)